تاريخ : شنبه 1393/7/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34632
سخنان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از نرم افزار «ثارالله»

سخنان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از نرم افزار «ثارالله»

عصر چهارشنه ۲۳ مهرماه، نرم افزار چند رسانه‌ای «ثارالله» در محضر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) رونمایی شد و در ادامه ایشان به سخنرانی پرداختند. متن بیانات به شرح زیر می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين ، والعاقبه للمتقين ، والصلوه والسلام على سيدنا و نبينا اءبى القاسم محمد (صلى الله عليه و آله)، و على ءاله الطيبين الطاهرين المعصومين.

قبل از هر چیز چون در شعاع ایام ولایت و ایام عید سعید غدیر قرار داریم به شما تبریک عرض می‌کنیم. امیدوارم که انشالله در کوشش‌های خود موفق باشید. واقعیت این است که برنامه‌های پیامبر اکرم صل الله علیه و آله  و ائمه هدی علیهم السلام مخصوصا امام حسین علیه السلام ظرفیت بسیار بالایی برای تبلیغ اسلام و مکتب اهلیت علیهم السلام دارد. آن هم در دنیایی که از اصول مادی‌گری خسته شده‌اند و به سوی مذهب می‌آیند؛ مذهبی که بتواند سیراب کند آن عطش دنیای امروز را نسبت مسائل معنوی جز مکتب اهلیت علیهم السلام نیست. برای اینکه اسلام به صورت مذهب اهلبیت بسیار منطقی‌تر، پربارتر و جذاب‌تر قابل ارائه است. با توجه به این مطلب هر قدر تلاش و کوشش بشود برای این که از این ظرفیت بالا استفاده شود بجاست. مخصوصا آنچه که مربوط به امام حسین علیه السلام است.

شما ملاحظه می‌کنید چند روز دیگر که ایام محرم شروع می‌شود و بلکه در برخی نقاط از همین حالا مقدمات مراسمات عزاداری و سوگواری پرشکوه را دارند فراهم می‌کنند و سال به سال به جای اینکه کمتر بشود در گذشت زمان پررنگ‌تر می‌شود. این نشان می‌دهد که جاذبه‌ی مخصوصی دارد در دل‌ها. مطابق آن حدیث معروف «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً»، مردم عشق و حرارتی در دل‌هاشان دارند نسبت به امام حسین (ع) این حدیث می‌فرماید: آن عشق و  حرارت هرگز خاموش نخواهد شد. بنابراین از این باید بهره‌برداری کرد. بسیاری از مسائل مکتب اهلبیت را می‌شود در سایه جریان امام حسین (ع) جا انداخت و به ثمر نشاند. من به سهم خود تشکر می‌کنم از این نرم افزاری که تهیه کردید.

البته دارالحدیث منبع پرباری است برای ارائه آثار زیادی از مکتب اهلبیت که تا به حال امتحان خودش را پس داده است. آثار مطلوبی از خودش به یادگار گذاشته و مورد استقبال قرار گرفته است. به عنوان یک مرکز قابل اعتماد در میان ارباب نظر شناخته شده و چه خوب است که به این فکر افتادید که فرآورده‌های دارالحدیث مخصوص دانشمندان و فرهیختگان نباشد و در سطح عموم هم قابل استفاده باشد. این کار بسیار بسیار خوبی است به خصوص اینکه باید از تمام ابزار روز هم استفاده کرد و چنانچه در شرحی(که) برادر عزیزمان دادند معلوم شد که از ابزار روز و مسائل هنری برای برنامه استفاده شده و این نکته‌ای که اضافه کردند و به عقیده من خیلی مهم است، آن است که ما باید جریان عاشورا را از خرافات پیراسته کنیم والا اصل جریان به خطر می‌افتد.

من شنیده‌ام دست‌هایی هست از خارج که می‌خواهند خرافات را وارد کنند و از بعضی از مداحانی که هدف مشخص ندارند استفاده کنند و خرافات را وارد کنند و اصل مسائل عاشورا و امام حسین (ع) را زیر سوال ببرند. خیلی باید مراقب بود که چنین کاری انجام نشود و آن اصالت، ابهت و ارزش در مسائل مربوط به امام حسین (ع) مشخص باشد و انشالله الرحمن آنچنان معرفی بشود که عظمت و شکوهی که لازم است داشته باشد، و من توصیه می‌کنم که درباره‌ی این نرم‌افزار یک مقدار دقت بیشتری هم داشته‌ باشید.

لازم است که انسان در بعضی مواقع وسواسی‌ باشد و سه بار چهار بار ببینید و بدهید افراد مختلف ببینند تا گوشه و کنارش چیزی نباشد که به ذهن انسان بزند. آن فیلمی که درباره امام حسین (ع) ساخته بودند با اینکه عده‌ی زیادی نظارت کرده‌ بودند باز هم اشکالات متعدد داشت. خیلی باید دقت کرد. مخصوصا در آنچه که پای نشان دادن صحنه‌ها به میان می‌آید. آنجا باید خیلی دقت کرد. کربلا را نشان داده بودند با یک مشت کوه در حالی که سرزمین عراق کوهی ندارد، زمین صاف است و بیابان‌های صاف هم دارد. جزییاتی هم بود که همین‌ها سبب اشکال و ایراد شده بود. انشالله این نرم افزار را قبل از اینکه منتشر کنید چندین بار ببینید و کنترل کنید؛ افراد مختلف ببیند، گروه‌های مختلف ببیند و نظر بدهند. امیدوارم که انشالله سبب شود که عشق و علاقه مردم به برنامه امام حسین بیش از پیش شود. و اینکه در آخرش اهداف امام حسین (ع) مشخص بشود خیلی مهم است.

ما کتابی درباره عاشورا داریم، سه بخش کرده‌ایم. انگیزه‌ها، رویدادها و نتیجه‌ها. هر حادثه‌ای دارای این سه بخش است. عوامل قبلی، اصل حادثه و آثار حادثه. این سه قسمت باید پررنگ باشد در این نرم افزار شما. هم انگیزه‌ها، هم اصل حادثه و هم نتایج و آثاری که از آن حاصل می‌شود. این خیلی مهم است. معمولا در منابع تنها اصل حادثه را می گویند اما چه عواملی سبب شد این حادثه در دنیا بوجود بیاید و این حادثه چه آثاری را به همراه داشت، خیلی نمی‌پردازند. در حالی که اگر برنامه‌ای را در سه قسمت نبینیم، کامل نخواهد بود. آموزنده نخواهد بود. ممکن است  سوال کنند، چیست؟ که این حادثه‌ی تکرای را باز هر سال تکرار می‌کنید؟ باید بگوییم آثارش چیست، برکاتش چه بود، نتایجش چیست و چه درس‌ها و پیام‌هایی برای مردم دارد.

به هر حال گام خوب و پر برکتی برداشته‌اید و امیدوارم که به مضمون «كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء» امیدواریم که باعث شود شجره‌ی طیبه‌ای باشد که میوه‌اش را در هر زمانی برای افراد بدهد. و انشالله  بتوانید در کنار این یک برنامه‌ای بسازید که برای کودکان هم خوب باشد. یا حتی برنامه‌های برای خارج. آن‌هایی که آشنا نیستند به این مسائل. هر کدام از این‌ها یک فرمولی را می‌طلبد. اینکه برای عموم شیعیان ساختید خیلی خوب است و انشالله آن‌ها را هم به فکر باشید و بتوانید تنظیم کنید و آثار بیشتری در داخل و خارج (عرضه کنید). از کودکان شروع کنید تا برود به خارج و همه بهره‌مند شود و بدانید که این هم جزو «ذخیرة یوم المعاد» همه‌ی شما عزیزان خواهد بود. هر کس سهم بیشتری دارد انشالله ذخیره‌ی بیشتری خواهد داشت.

من هم به موسسه دارالحدیث، برادرمان جناب آقای ری شهری تبریک می‌گویم به خاطر این کار هم جناب آقای طبایی و هم همه‌ی کسانی که همکاری کردند و در این مدت طولانی زحمت کشیدند تبریک می‌گویم و امیدوارم که در پیشگاه خداوند مورد قبول واقع شود و مورد عنایت امام زمان ارواحنا له الفدا باشد.

والسلام علیکم و الرحمة الله و برکاته

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :