تاريخ : دوشنبه 1394/8/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37027
امام سجاد (ع)؛ پاسدار و پیام رسان نهضت عاشورا

امام سجاد (ع)؛ پاسدار و پیام رسان نهضت عاشورا

حجت الاسلام طباطبایی نژاد، در مراسم «تواصی به حق» مؤسسه دارالحدیث اظهار داشت: امام سجاد (ع) پس از شهادت امام حسين (ع) و يارانش در كربلا قدم در مسيري پرفراز و نشيب نهاد و امامت مسلمانان را در زماني برعهده گرفت كه جو رعب و اختناق شديد بر جامعه حكمفرما بود.

به گزارش پایگاه حدیث نت، پژوهشگر علوم حدیث، در جمع نمازگزاران مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، ضمن اعلام تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: امام سجاد(ع) علی رقم محدودیت های بسیاری که داشت، تلاش کرد تا تاثیرات فراوانی پس از شهادت امام حسین(ع) داشته باشند و پیام رسان خون شهیدان کربلا باشند.

حجت الاسلام طباطبایی درباره وضعیت امام سجاد(ع) افزود: ایشان دچار بیماری و دوران نقاهت آن بودند و فشار جنایتکاران بر ایشان  به دلیل اینکه تنها فرد شاخص بازمانده از امام حسین(ع)، بود باعث آزردگی بیش از پیش امام سجاد(ع) شده بود.

محقق دانش نامه امام حسین(ع) بیان داشت: امام سجاد(ع) همچنین در کوفه، کربلا و شام در معرض شهادت بود و تلاش های بسیاری از سوی ایشان صورت گرفت تا  قیام کربلا ماندگار باشد.

حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: در میان سخنرانی های که از ایشان نقل شده، چند سخنرانی که ویژگی عاطفی بسیاری دارد، صحبتی است با مردم کوفه داشته اند. بخشی از اسخنرانی ایشان بدین شرح است: من خودم را معرفی می کنم برای انان که مرا نمی شناسند من «علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب» هستم. من فرزند کسی هستم که حرمت وی هتک شده و اموالش به غارت رفته و اهل بیت ایشان اسیر شدند. من فرزند آن کسی هستم که با سختی و شکنجه کشته شد و این مایه افتخار است.

ای مردم شما نامه برای پدرم نوشتید و با وی عهد و پیمان بستید، اما با او جنگیدید و او را تنها گذاشتید.

امام حسین(ع) و خاندانش را به شهادت رساندید. خاندان و اهل بیت وی را اسیر کردید. سر مبارک ایشان را بر بالای نی چرخاندید. این مصیبتی است که هیچ مانندی ندارد.

ای مردم چگونه می توانید پس از کشته شدن حسین شاد باشید؟ چه چشمی از شما می تواند از این پس اشکش را نگه دارد، آسمانها از این واقعه گریه کردند، زمین و درختان گریه کردند، حتی ماهیها در دریا گریستند،

ای مردم چه دلیست که از کشته شدن حسین شکافته نشود و چه دلی است که برای وی نسوزد، چه گوشی است که ناشنوا نشود و بتواند این مصیبت را تحمل کند،

ای مردم ما را آواره و از شهر خویش دور کردید. گویی ما از فرزندان مسلمانان نیستیم.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد درپایان، از زبان امام سجاد(ع) نقل کرد: «اگر در آخرالزمان پیامبر از شما بپرسد، ای مردم شما چه کردید با خاندان و عترت من بعد از اینکه من از بین شما رفتم، برخی اسیر و برخی به خون خود آغشته شدند. این مزد آن زحمت و خیرخواهی من نبود که با خانواده ام چنین کنید.

گفتنی است، مراسم تواصی به حق در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، هر هفته روزهای چهارشنبه پس از نماز ظهر و عصر، با حضور پژوهشگران، دانشجویان و دست اندرکاران پژوهشگاه و دانشگاه قران و حدیث برگزار می شود.

این هفته نیز همزمان با ۲۵ محرم، مراسم تواصی به حق با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود طباطبایی نژاد مدیر گروه سیره و تاریخ پژوهشکده علوم ومعارف حدیث در نمازخانه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :