تاريخ : شنبه 1403/2/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76993
امروز با ضعف حدیث‌خوانی مواجه هستیم

امروز با ضعف حدیث‌خوانی مواجه هستیم

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم گفت: علی‌رغم پیشرفت و توسعه علوم اسلامی در حوزه علمیه متاسفانه حدیث خوانی به مرور تضعیف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت در آئین معرفی و رونمایی موسوعه «معارف اهل‌البیت فی الکتب الاربعه» که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد:

علی‌رغم پیشرفت و توسعه علوم اسلامی در حوزه علمیه متاسفانه حدیث خوانی به مرور تضعیف شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کنارهم قرار گرفتن متون روایی و آیات قرآن فهم دقیق‌تری به انسان می‌دهد، مطرح کرد: واژگان مترادف به صورت متعدد در روایات بیان شده است که برای فهم دقیق آن باید تمام این واژگان را در کنار یکدیگر ببینیم.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم با بیان اینکه تاکنون نسبت به قرآن اقدامات خوبی انجام شده ولی در عرصه روایات نیازمند نمایه نویسی و اقدامات موضوعی هستیم، عنوان کرد: مرحوم علامه مجلسی پیش از تدوین بحار الانوار ابتدا به نمایه نویسی پرداختند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بحارالانوار یک فرهنگ قرآنی است، بیان کرد: متأسفانه نسبت به کتب اربعه و کافی هنوز در این عرصه دارای فقر هستیم.

وی با بیان اینکه موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه یک اقدام بزرگی بود که تازه آغاز شده است، تصریح کرد: برای دسترسی‌های بیش‌تر و بهتر باید در ادامه مسیر به سمت مباحث نرم افزاری برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی با اشاره به اینکه با نمایه‌زنی تفکر اساتید و سیر استفاده از روایات مشخص خواهد شد، یادآور شد: زمینه‌ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است می‌طلبد که مجموعه‌های حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث تأکید کرد: راهی که با تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه آغاز شده است با تجلیل و حمایت باید تقویت شود.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :