تاريخ : یکشنبه 1403/2/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76978
فعالیت‌های حدیثی پس از انقلاب قابل قیاس با قبل نیست

فعالیت‌های حدیثی پس از انقلاب قابل قیاس با قبل نیست

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث تاکید کرد: چه در مقالات جریان‌شناسی و چه در مقالات سیر تطوری فعالیت‌های حدیثی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران قابل مقایسه نیستند، یعنی بیشترین مقالات مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی؛ معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث دارالحدیث ۲۰ اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از ترجمه کتابالکافیبا بیان اینکه کمیته حدیث مؤسسه در دی‌ماه ۱۴۰۰ تاسیس شد تا بتواند مجموعه فعالیت‌های حدیثی صد سال اخیر حوزه را گزارش و گردآوری کند، گفت:
تاکنون ۱۲ مقاله در مجلهحدیث و اندیشه، دو مقاله در مجلهعلوم حدیث، ۲۵ مقاله درباره حدیث‌پژوهان و ۱۷ مقاله هم در یکی از مجلات دیگر منتشر شده است.
وی با بیان اینکه سه نوع مقاله از جمله سیر تطور، مقالات میان‌رشته‌ای و مقالات جریان‌شناسی در این گزارشات مورد توجه بوده است، اظهار کرد: در مقالات سیر تطور سعی بر این بود که مطالعات حدیثی در صد سال اخیر بررسی و فراز و فرود و خلأ و نقاط قوت مشخص شود.
غلامعلی تصریح کرد: از جمله مقاله استادسیدمحمدکاظم طباطباییبا عنوان حدیث حوزه در سده اخیر در این راستا نوشته شد؛ ایشان ۱۸ موضوع را مورد بررسی قرار داده است و تفاوت معنادار حدیث در سال ۱۳۰۱ و سال ۱۴۰۰ را نشان داده است؛ اینکه وضعیت حدیث چگونه بوده است و امروز به کجا رسیده است.
استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه سیر تطور بر رجال حدیث و فقه‌الحدیث هم نوشته شد، گفت: از رهاورد این تحقیق در سیر تطورفقه‌الحدیثمعلوم شد که در عرصه واژه‌پژوهی چه نقاط قوت و ضعفی وجود دارد یا مشخص شد که در زمینه شرح آثاری مانند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و ... کارهای بسیار زیادی انجام شده است، ولی در زمینه کتاب کافی نیازمند شرح بیشتری هستیم.
وی با اشاره به بررسی کمی و کیفی بیشترین ترجمه‌های نهج‌البلاغه به فقه‌الحدیث اشاره و اظهار کرد: در فقه‌الحدیث هم کمبود آثار در مورد قواعد فقه‌الحدیثی نشان داده شد، همچنین در جریان‌شناسی هم چهار مقاله نوشته شد و در این مقالات به جریانات حدیثی به صورت رویکردهای مختلف و گونه‌شناسی تحقیق شد و اینکه رویکرد اعتدالی و افراطی آن چگونه بوده است ضمن اینکه جریان‌شناسی حدیثی در صد سال اخیر هم مورد بررسی قرار گرفت.
غلامعلی ادامه داد: چه در مقالات جریان‌شناسی و چه در مقالات سیر تطوری فعالیت‌های حدیثی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیستند، یعنی بیشترین مقالات مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است، همچنین بخش دیگر مقالات میان‌رشته‌ای است که در زمینه فقه و حدیث، کلام و حدیث و ... نوشته شد و مقاله‌ای هم نیم‌نگاهی به آینده حدیث‌پژوهی داشته است. نویسنده این مقاله، ۱۵ عنوان را تنظیم کرده است تا افراد بتوانند با استفاده از آن به تحقیق بپردازند.
وی افزود: در مقالات جریان‌شناسی و سیر تطور به طور معنادار فعالیت‌های حدیثی بعد از انقلاب نشان داده شد و اینکه رشد و توسعه کمی و کیفی بعد از انقلاب قابل قیاس با قبل نبود.
غلامعلی با اشاره به موضوعاتی که در مورد آن از نگاه حدیثی کار نشده است، افزود: از جمله این عرصه‌ها، سیاسی، فرهنگی، احادیث اجتماعی، احادیث اقتصادی و ... است البته در مورد احادیث سیاسی یکی دو اثر بیشتر نیست.
وی ادامه داد: در مورد کتب هم در ابتدا قرار بود مجموعه حدیث‌پژوهان منتشر شود ولی برای جلوگیری از موازی‌کاری تصمیم گرفتیم حدیث‌پژوهانی که به نوعی جریان‌ساز، دارای نوآوری و مؤثر هستند مورد تحقیق قرار بگیرند که از جمله این شخصیت‌ها می‌توان به مانند امام خمینی(ره)، آیت‌‌الله بروجردی، شیخ عباس قمی و آیت‌الله ری‌شهری اشاره کرد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :