مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : یادداشت های قرآنی آیت الله محمدی ری شهری
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : موسسه انتشاراتی دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1402
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 503
شمارگان : 50
قطع : وزیری
زبان : فارسی
رده بندی کنگره : BP65/4
شابک : 978-622-207-202-5
جستجو در Lib.ir

یادداشت های قرآنی آیت الله محمدی ری شهری

یادداشت‏های متنوع قرآنی، فراهم آمده از آثار فراوان مرحوم آیت الله ری شهری در گستره‌ای از موضوعات گوناگون

آیت‏‌الله ری‏‌شهری رحمه الله در دیدۀ بسیاری از فرهیختگان، محدثی تمام‌‏عیار و رهرو محدثان بزرگ شیعه همچون شیخ کلینی رحمه الله و علامه مجلسی رحمه الله است. این نگاهی درست و مطابق با واقعیت است؛ اما همه ابعاد شخصیتی ایشان را پوشش نمی‌‏دهد. دوستان و بسیاری از شاگردان ایشان می‏دانند که مرحوم آیت‌‏الله ری‏شهری از جوانی حافظ کل قرآن و ملتزم به قرائت همیشگی و تدبر در آن بوده است. تألیف بیش از ده جلد کتاب قرآنی با عنوان‌‏هایی همچون شناخت‌‏نامه قرآن، پرتوی از تفسیر اهل‏‌بیت علیهم السلام، کرائم القرآن در فضائل اهل‌‏بیت، درآمدی بر تفسیر روایی جامع، ایمان در قرآن و کلید حفظ قرآن، نشان از علاقه و اهتمام عالی ایشان به قرآن کریم است.

افزون بر آثار پر حجم، پر بار و مستقل مزبور، یادداشت‏‌های قرآنی متعددی از ایشان بر جای مانده است. این یادداشت‌‏ها به مناسبت‏‌های مختلف و در دل آثار متنوع آورده شده و گسترۀ وسیعی از موضوعات گوناگون را در بر می‌‏گیرد که گردآوری و دسته‌‏بندی آنها، در این کتاب انجام شده است.

گفتنی است افزون بر نکات کوتاه و یادداشت‏‌های قرآنی، موضوعات کاربردی و مفیدی که از آیات قرآن برداشت و در تکمیل آنها، از احادیث و مطالب ادبی و تاریخی نیز استفاده شده، در این مجموعه آورده شده است.

دسته‌‏بندی این کتاب نیز به صورت موضوعی و مشتمل بر شش موضوع: قرآن‌‏شناسی، معرفت‏ و عقیده‌‏شناسی، خداشناسی، پیامبرشناسی، امام‌‏شناسی و معادشناسی است.

بخش پایانی نیز مطالب گوناگونی مانند دعا، نماز، ایثار و مباحثی بیشتر اخلاقی را در بر دارد.