ورود ابن زیاد به کوفه پس از حرکت امام حسین(ع) از مکه

پرسش :

آیا درست است که حرکت امام حسین(ع) از مکه به سوی کوفه، پس از ورود ابن زیاد به کوفه است؟



پاسخ :

بر پایه گزارشی ، پس از حرکت کردن امام حسین علیه السلام از مکه به طرف کوفه، یزید، عبید اللّه بن زیاد را به سِمَت فرمانداری کوفه ، منصوب کرد. متن گزارش ، چنین است :

 یزید ، دشمن ترینِ مردم نسبت به عبید اللّه بن زیاد بود ؛ امّا به او نیاز داشت . پس به او نوشت : «تو را علاوه بر حکومت بصره ، به حکومت کوفه هم منصوب می کنم . حسین ، عازم کوفه شده است . از او بر حذر باش . مسلم بن عقیل نیز در کوفه است . او را بکش» . [۱]

 لیکن این گزارش ، درست نیست و با دیگر نقل ها سازگاری ندارد ؛ زیرا امام حسین علیه السلام در آستانه شهادت مسلم به طرف کوفه حرکت کرد و شهادت مسلم ، مدّتی پس از انتصاب عبید اللّه و حضور او در کوفه بوده است. بنا بر این ، حرکت امام حسین علیه السلام به طرف کوفه ، مدّتی پس از آمدن عبید اللّه به کوفه ، اتفاق افتاده است .

 به نظر می رسد آنچه سبب شکل گیری این گزارش شده، خَلط دو نامه یزید به عبید اللّه است : یکی ، نامه انتصاب عبید اللّه به سِمَتِ فرمانداری کوفه که آن را پیش از حرکت کردن امام حسین علیه السلام به سَمت کوفه نوشته؛ و دیگری ، نامه ای که پس از حرکت کردن امام حسین علیه السلام به طرف کوفه، برای وی نوشته است.

 

[۱] تذکرة الخواصّ : ص ۲۴۱ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت