تاريخ : پنج شنبه 1395/3/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51622
نمادی از تلاش جدی شيعيان ايران در جهت هم گرایی مذاهب اسلامی

نمادی از تلاش جدی شيعيان ايران در جهت هم گرایی مذاهب اسلامی

دکتر أحمد محمود کريمه استاد دانشگاه الازهر در مصاحبه با روزنامه مصری گفت:
«موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» ، نمادی از حسن نيت و تلاش جدی شيعيان ايران در هم گرايی علمی مذاهب اسلامی است.

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث ـ  به نقل از خبرگزاری فارس، دکتر أحمد کريمة در مصاحبه اختصای با روزنامه «رأي اليوم» با اشاره به کتاب «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» که حاصل کار علمی «موسسه علمی فرهنگی دار الحديث» با همکاری «شورای سياست گذاری مدارس اهل سنت است» افزود: در اين اثر ارزشمند که به دست من رسيده است جديت و تلاش علمی از سوی شيعيان ايران، برای همگرايی انديشه ی فقهی ميان مسلمين مشهود است. اين مهم به خوبی حسن نيت اماميه در تعامل انديشه ای و علمی با برادران اهل سنت را اثبات می نمايد.

وی از تلاش های علماء الازهر در مسير تقريب خبر داد و تصريح کرد: اهتمام به وحدت شيعه و اهل سنت از واجباتی است که او و ديگر علماء الازهر به آن اهتمام دارند.

استاد دانشگاه الازهر، با اشاره به تحريک آمريکا و صهيونيست برای ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و رواج طائفه گری، تاکید کرد: اینجانب به همراه دوستان همکارم، در جهت مقابله با توطئه ی استکبار عليه مسلمانان و اصلاح میان مسلمانان تلاش خالصانه ای را آغاز کرده ایم.

وی با بیان لزوم تفکيک مسائل و اختلافات سياسی از مسائل علمی افزود: اتفاق نظر فقهی ميان گرايش سنی با فقه شيعی در ۹۵% مسائل حاصل است و اختلافات در مباحث علمی وجود ندارد.

لازم به ذکر است: «موسوعة الأحاديث الفقهية عند المذاهب الإسلامية» به جمع آوری و تدوين و تحقيق احاديث فقهی مذاهب اسلامی با هدف تجمیع تمامی گزارشات سنت برای مقابله با شبهات مستشرقان و منکران حديث اسلامی می پردازد.

اين پژوهش به نوعی بازسازی دو قرن اول هجری است که در ضمن آن فضای صدور حديث و مجموعه ای ارزشمند از قرائن حديث را در اختيار فقيهان مسلمان قرار می دهد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :