تاريخ : پنج شنبه 1393/11/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38788
فلسفه شكل گيري انقلاب اسلامي، شكوفا كردن ارزشهاي اخلاقي و عملي در جامعه است

فلسفه شكل گيري انقلاب اسلامي، شكوفا كردن ارزشهاي اخلاقي و عملي در جامعه است

آيت الله محمدي ري شهري در تبيين مفادي از دعاي مكارم الاخلاق گفت: مسئوليتي كه به عهده پاسداران است با فلسفه انقلاب اسلامي كه همان فلسفه بعثت رسول گرامي اسلام (ص) است، پيوند اساسي دارد، زيرا ماموريت اصلي بعثت پيامبر(ص)، تكميل مكارم اخلاقي و عملي است و از اين رو، پاسداري از ارزشهاي اخلاقي و عملي از مهمترين وظايف شمرده مي شود.

توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام ضمن تبريك ايام الله دهه فجر انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از اعضاء و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اظهار كرد: نخستين نكته مهم در توجه به اين دعاي ارزشمند، اين است كه اين دعا با صلوات بر پيامبر و آل اطهر ايشان آغاز شده است كه داراي پيام ها، نكات و تاثيرات گوناگوني است.

نويسنده كتاب نهج الذكر در توصيف معاني مختلف صلوات بر پيامبراكرم (ص)، گفت: طلب رحمت، ستايش خاندان رسالت و تنزيه ساحت قدس پيامبر (ص) و خاندان او (ع) از آفات و كاستي ها و در مجموع، اظهار محبّت و تعظيم به خاندان رسالت از خصوصيات صلوات برشمرده مي شود.

آيت الله محمدي ري شهري افزود: نكته ديگري كه براي پاسداران انقلاب اسلامي، قابل توجه است، پيام سياسي درود بر پيامبر (ص) است به اين معناكه براي تداوم انقلاب اسلامي بايد رهبري خاندان رسالت پذيرفته شود و در زماني كه امام معصوم (ع)، غايب است، ما تداوم خاندان رسالت را در رهبري ولي فقيه مي بينيم و به همين جهت «صلوات» يك ذكر معمولي نيست، اين يك ذكر سياسي است و لذا بايد بلند صلوات فرستاده شود، به همين جهت نيز در روايت تاكيد شده است كه با ذكر صلوات با صداي بلند، دو چهره بودن از جامعه اسلامي رخت بر مي بندد.

توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام، در بيان مهمترين بركات درود فرستادن به رسول خدا (ص) و حكمت هاي اين ذكر شريف گفت: حكمت نخست صلوات در واقع تداوم نظام اسلامي و اعتقاد به استمرار محبت به خاندان رسالت (ع) است و در روايات اهل بيت (ع) نيز آثار زيادي براي صلوات ذكر شده است از جمله اينكه، خدا و پيامبر (ص) بر كسي كه درود بفرستد بر پيامبر (ص) و خاندانش (ع) بر او درود مي فرستند و موجب آمرزش گناهان مي شود و نيز عافيت مي آورد و موجب رشد و شكوفايي و باعث بر آورده شدن حاجت مي شود و كارهاي دنيا و آخرت را رو به راه مي كند و نفاق را از بين مي برد.

رئيس دانشگاه قرآن و حديث در ادامه بيان آثار ذكر صلوات بيان كرد: صلوات برپيامبر اكرم (ص)، نورانيت مي آورد و در روز قيامت، باعث نجات از هول و هراس مي شود و كفه حسنات را زياد مي كند و موجب شفاعت پيامبر (ص) و دخول در بهشت مي شود.

آيت الله محمدي ري شهري در ادامه تبيين دعاي مكارم الاخلاق گفت: در اين دعا كه در صحيفه سجّاديه آمده است، اولين درخواستي كه نيايشگر، بعد از درود بر خاندان رسالت، بيان مي كند، تقويت ايمان است و اين يكي از نكات مهمي است كه همواره مورد توجه مقام معظم رهبري بوده است و در ديداري كه معظم له، گويا با عزيزان سپاه داشتند فرمودند، بايد معلومات ديني سپاه بالا برود، اما در درجه اول تقويت ايمان است كه مهم تر است و اين نكته بايد هميشه مورد توجه برادران روحاني و فرماندهان عزيز باشد كه پاسداران در بخش اعتقادي تقويت شوند.

رئيس دانشگاه قرآن و حديث با طرح اين پرسش كه بايد توجه داشت كه چگونه ايمان تقويت مي شود گفت در "مدخل ايمان" در « دانشنامه قرآن و حديث » كه در ۱۶ جلد منتشر شده، به طور مفصل در خصوص اين موضوع بحث شده كه ايمان يعني معرفت قلبي همراه با التزام عملي و به اين معنا كه انسان از مباني اعتقادي اسلام، شناخت داشته باشد و در عمل هم پياده كند.
آيت الله محمدي ري شهري با استناد به روايتي از رسول اكرم (ص) گفت: ايمان به خود آرائي و آرزو نيست يعني نبايد اينگونه باشد كه صرفاً انسان ظاهرش را و سخن اش را شبيه مؤمنان درست كند، بلكه ايمان آن چيزي است كه در دل خالص باشد و عمل هم آن را تصديق كند. به طور مثال، گاهي مي گويد من مؤمن هستم ولي مثلاً چشم اش مي گويد مؤمن نيستي چون مؤمن چشم اش هم مؤمن است .

آيت الله محمدي ري شهري گفت: قوت ايمان براي همه خوب است ولي براي پاسداران از انقلاب و نظام خوبتر و لازمتر است بايد همواره از خداي متعال بخواهيم كه با استمداد الهي بتوانيم اين راه را ادامه دهيم تا پرچم مقدس جمهوري اسلامي را به دست صاحب اصلي آن، حضرت حجت (عج) بدهيم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :