تاريخ : دوشنبه 1387/1/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2507
رونمایی از تمبر یاد بود« ثقة الاسلام کلینی(ره)» در روز بزرگداشت وی

رونمایی از تمبر یاد بود« ثقة الاسلام کلینی(ره)» در روز بزرگداشت وی

دبیر علمی کنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام کلینی(ره) از رونمایی تمبر یادبود ثقة الاسلام کلینی به مناسبت هزار و صدمین سال درگذشت وی در روز بزرگداشت آن عالم ربانی در نوزدهم اردیبهشت ماه خبر داد .

حجة الاسلام والمسلمین مهریزی با اشاره به برگزاری همایش مقدماتی کنگره ثقة الاسلام کلینی در نوزدهم اردیبهشت ، فراهم آوردن یک بستر فرهنگی و علمی متناسب با موضوع کنگره را از اهداف این همایش برشمرد و تصریح کرد :

همزمان با روز بزرگداشت کلینی که برای نخستین بار به همت موسسۀ علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در تقویم رسمی ایران به ثبت رسیده، مراسمی برگزار خواهد شد تا در آینده، مراکز آموزشی ـ پژوهشی نیز برای این روز برنامه ریزی کنند .

وی تفاوت کنگرۀ ثقة الاسلام کلینی (ره) با کنگرۀ بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی و کنگرۀ ابوالفتوح رازی را وجود شیخ کلینی به عنوان مؤلف مهم ترین کتاب حدیثی شیعه عنوان کرد و افزود :

کتاب کافی ،نخستین و معتبر ترین کتاب حدیثی از نظر جامعیت ، اتقان و قدمت است و ارتباط شیخ کلینی با کتاب کافی تفاوت ماهُوی بین این کنگره با تمامی فعالیت های گذشته و آینده خواهد بود .

دبیر علمی کنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام کلینی(ره) تفاوت این کنگره با کنگره های برگزار شده را در سه محور عنوان کرد و تصریح کرد :

به لحاظ اهمیت کتاب کافی در بین شیعیان و مسلمانان ، بین المللی بودن این کنگره از ویژگی های آن محسوب می شود. دومین تفاوت این کنگره برگزاری نشست مقدماتی است که در کنگره های پیشین به این شکل وجود نداشت. از دیگر تفاوت های این کنگره می توان به فعالیت های جانبی در حاشیه آن اشاره کرد.

وی هدف از برگزاری همایش مقدماتی کنگره را فضاسازی فرهنگی و علمی پیش از برگزاری این کنگره عنوان کرد و افزود : در کنگره اصلی به بحث های تخصصی و محتوایی پرداخته خواهد شد. همچنین، در این نشست مقدماتی، تنی چند از شخصیت های علمی نیز ایده ها و نکاتی را در حوزۀ پژوهش های مرتبط با ثقة الاسلام کلینی و کتاب کافی ارایه خواهند داد.

حجة الاسلام والمسلمین مهریزی با اشاره به فعالیتها و پژوهش های تدوین شده در سه محور عنوان کرد:

کتاب تصحیح شدۀ کافی در شانزده جلد ، و تعدادی از شروح و حواشی کافی که تا به حال منتشر نشده در حدود سی جلد عرضه خواهد شد. همچنین کتابهایی دربارۀ کافی و ثقة الاسلام کلینی و مأخذ شناسی و گزارش پایان نامه ها و مقالات تولید شده ، در پانزده جلد عرضه می گردد که مجموعۀ آثار همایش به شصت جلد می رشد و امید است تا کنگرۀ اصلی چاپ و منتشر شود .

وی به طراحی یك دی وی دی جامع اشاره کرد که در حاشیۀ همایش اصلی ارائه خواهد شد . دبیر علمی کنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام کلینی(ره) مکان برگزاری نشست مقدماتی را در تالار علامه مجلسی موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث عنوان کرد و خبر از برگزاری کنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام کلینی(ره) درحرم حضرت عبدالعظیم حسنی داد.

روز نوزدهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی ایران به نام بزرگداشت ثقة الاسلام کلینی نامگذاری شده است .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :