سخنى در باب اعتبار سندى زيارت عاشورا - صفحه 179

فصلنامه سفينه در جهت اداى اين وظيفه علمى و دينى، در نظر دارد كه صفحاتى از هر شماره را به درج اين گونه نكته‏ها اختصاص دهد. بدين منظور، براى حُسن مطلع و تبرّك كلام، نخستين نكته پژوهشى را به بحثى كوتاه امّا مهم از حضرت آيت اللّه‏ سيد موسى شبيرى زنجانى ـ دام ظلّه العالى ـ در باب اعتبار سندى زيارت عاشورا اختصاص مى‏دهيم. ۱ و پژوهشيان گرامى را براى تداوم اين سلسله، به يارى مى‏طلبيم.
يادآورى چند نكته در اين مجال، ضرورى مى‏نمايد:
1. موضوع اين نكته‏ها، الزاما با موضوع ويژه هر شماره مطابق نيست. يعنى مى‏تواند خارج از آن باشد؛ ولى ابتكار و نوآورى در آن، ضابطه اصلى است.
2. موضوع اين نكته‏ها، بايد در چارچوب كلّى سفينه (مطالعات قرآن و حديث) باشد.
3. معرّفـى نسخه‏هاى خطـى چاپ نشده يا نقل برخى از مطـالب آنها نيز موضوع هاى مناسب براى پژوهشهاى دانشگاهى و حوزوى، مى‏تواند بخشى از اين نكات پژوهشى را شكل دهد.
4. بديهى است كه مطالبى كه تحت اين عنوان كلّى مى‏آيد، هرگز به معناى آخرين سخن در باب خود تلقّى نشده، بلكه به عنوان نقطه آغازين يا گامى در ميانه راه به شمار مى‏آيد. بدين رو، از سويى خوف و واهمه نگارندگانِ دشوار طلب و از سوى ديگر،تيزبينىِ خوانندگانِ ژرف‏نگر ـ با همه ضرورتى كه درجاى خود دارد ـ در اينجا مهار مى‏شود تا به كمك ابزار اطلاع رسانىِ سريع‏تر، يابندگان موضوع براى پژوهش، به نكات مورد نظر خود دست يابند.
5. بديهى است در مقامى كه تك تك خوانندگان، خود در جايگاه نگارنده قرار دارند، «عيب‏جويىِ زشت»، جاى خود را به «انتقاد و اصلاح سازنده» مى‏دهد و باب تعاملِ بركت خيز و مهرآميز ميان پژوهشيان، همچنان گشاده مى‏ماند.

1.اين نكته پژوهشى را حجت الاسلام شيخ اسماعيل بحرانى، از طلّاب فاضل و پژوهشگر حوزه علميّه قم در اختيار ما نهاد. از لطف ايشان سپاسگزاريم.

صفحه از 184