مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ره توشه دیدار
پديدآورنده : مهدی طیب
محل نشر : تهران
ناشر : سفینه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 320
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

ره توشه دیدار

آداب و اسرار زیارت اهل بیت (علیهم السلام)

این نوشتار، تحقیقی مستند درباره آداب و اسرار زیارت معصومان (علیهم السلام) است که مؤلف با بهره گیری از منابع مهم اسلامی، به ویژه کتاب های اخلاقی مانند خصال شیخ صدوق، جامع السعادات ملّا مهدی نراقی، اقبال الاعمال سید بن طاووس، به شرح و تبیین آداب و لطایف معنوی زیارت اهل بیت (علیهم السلام) پرداخته است:

زیارت، دوره آموزشی فشرده و بسیار پر محتوا و سازنده ای است که اگر توأم با معرفت و توجه انجام شود، نقش به سزایی در نیل زائر به کمالات انسانی دارد.

اعمال و اذکاری که زائر در طول زیارت به آن مبادرت می ورزد، بسان مانور و تمرین آموزشی ای است که اگر با تأمل و درایت صورت گیرد، زائر را به زندگانی متعالی رهنمون می شود.

مؤلف، به منظور حجیم نشدن کتاب که ممکن است در شوق برخی خوانندگان به مطالعه آن بکاهد، مطالب را به طور مختصر، اما مستند و مفید بیان کرده و از تفصیل بیشتر و پرداختن به مباحثی که درک آنها مستلزم دانستن مقدماتی است، صرف نظر کرده است.

فهرست

فصل اول/ آداب زیارت: آداب پیش از سفر، آداب حین سفر، آداب پیش از تشرف به حرم، آداب حین تشرف و زیارت، آداب وداع و مراجعت.

فصل دوم/ اسرار زیارت: پیامبر و امام کیست و به زیارت که می رویم؟ زیارت چیست؟ زیارت چه آثاری دارد؟ چگونه به زیارت می رویم؟ تقوی در زیارت؟ رضا در زیارت، در حرم چگونه باشیم و چه کنیم؟

فصل سوم/ تأملی در زیارتنامه اهل بیت (علیهم السلام): سلام تحیّت، سلام تسلیم، سلام اقرار، جواب سلام، شهادت با زبان، شهادت و شهود، صلوات و تولّی، لعن و تبرّی، دعا و توسل، مراتب دعا، اجابت، استجابت دعا، توسل و استشفاع.