مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الدّرة البیضاء فی شرح زیارة العاشوراء
محل نشر : کاشان
ناشر : مجمع متوسلین به آل محمد (علیهم السلام)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 448
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

الدّرة البیضاء فی شرح زیارة العاشوراء

بخشی از کتاب در شرح زیارت عاشورا است.

این اثر، شرح و تفسیری بر زیارت عاشورا است. مؤلف با استناد به آیات قرآن و احادیث معصومان (علیهم السلام)، معارف والای زیارت عاشورا را شرح و تبیین کرده است. این کتاب در واقع ترجمه آزاد، همراه با شرح رساله ای از ملّا حبیب الله کاشانی است که به زبان عربی نوشته شده است:

مرحوم آیت الله العظمی آقای ملّا حبیب الله شریف کاشانی، رساله ای در شرح زیارت معروفه عاشورا مرقوم فرموده بود. از آنجایی که عربی بود، اکثر مردمان نمی توانستند از آن استفاده کنند. بعضی از برادران ایمانی از این فقیر خواستند تا آن را به زبان فارسی بنویسم، لذا این رساله را در شرح زیارت عاشورا به زبان فارسی محرر داشتم و بسیاری از مطالب آن رساله را نیز در اینجا آوردم تا ان شاءالله نفعش عام بوده و ذخیره ای باشد.

بخش دوم، رساله کوتاهی با نام «رسالة فضائل اهل بیت (علیهم السلام) و ثواب زیارت سیدالشهدا(ع)» است که در آن، فضایل ثواب زیارت اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه زیارت امام حسین(ع)، با استناد به احادیث آمده است.

بخش سوم، شرح فارسی بر مخمّسه، سروده شیخ زین الدین(۱۰۰۹ ـ ۱۰۶۴ ق) در مراثی حضرت سیدالشهدا(ع) است که ملّاحبیب الله کاشانی آن را ترجمه و شرح نموده است.

بخش چهارم، «امامزادگان معتبر ایران و رجال مدفون کاشان» نام دارد. این بخش، زندگینامه کوتاهی از مهم ترین امامزادگانی است که در ایران مدفون اند که به همراه فضایل زیارتشان آمده است:

این، مجموعه ای است در حالات زیارات بعضی از امامزادگان بزرگوار و سادات عالی مقدار با اشاره به پاره ای از فضایل و مناقب ایشان که محض تیمن و تبرک و توسل و استجابه به مقامات عالیه محمد و آل اطهارش یادآور می شود.

فهرست برخی از عناوین این بخش عبارت است از: ثواب زیارت حضرت معصومه (علیها السلام)، حالات حضرت عبدالعظیم(ع) در ری، حالات امامزاده یحیی، حالات امامزاده شاه چراغ، مزار سید ابوالرضا راوندی، حالات بابا افضل کاشانی، مقبره شیخ عبدالرزاق کاشانی و ...