مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگی سیاسی امام سجاد(ع)
پديدآورنده : عبدالنبی نمازی
محل نشر : کاشان
ناشر : محتشم
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1392ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 328
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

زندگی سیاسی امام سجاد(ع)

سیره سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) و موضع گیری آن امام در قبال حوادث مهم

مروری بر سیره سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) و موضع گیری آن امام در قبال حوادث مهم دوران امامت و حیات خویش است.

در این نوشتار با توجه به رخدادهای مهم دوران حیات امام سجاد و اوضاع حاکم بر آن زمان، به روش آن امام در مبارزه علمی و سیاسی با حکومت بنی امیه اشاره شده و موضع ایشان در قبال برخی از جنبش های شیعی صورت گرفته در جهت حمایت از نهضت امام حسین(ع) بیان شده است.

نگارنده در ابتدا شمایی کلی از اوضاع سیاسی مدینه، کوفه و شام ارایه نموده و برخی از قیام های صورت گرفته در آن زمان مانند قیام توابین، واقعه حره، قیام مختار ثقفی، شورش عبدالله بن زبیر، شورش خوارج، و شورش ابن اشعث در آن دوران و موضع گیری امام سجاد در قبال آن ها را توصیف نموده است.

نویسنده در ادامه به سیاست امام سجاد در زمینه زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا اشاره نموده و عملکرد ایشان در تربیت شاگردان، هدایت جامعه اسلامی و زدودن انواع انحرافات از آن، مقابله آشکار ایشان با مظاهر ظلم و ستم دستگاه حکومت اموی، مقابله با انحرافات اعتقادی، انتقال ادعیه اخلاقی و عارفانه به جامعه مراقبت کردن بر امور داخلی جامعه اسلامی را تشریح نموده است.

در بخش پایانی کتاب به نمونه هایی از فضایل و معجزات امام سجاد(ع) اشاره شده و اهمیت و موقعیت فوق العاده کتاب صحیفه سجادیه در بین کتب اسلامی بیان شده است.