مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جنات ثمانیه
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 896
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

جنات ثمانیه

سیری در تاریخ و جغرافیای هشت زیارتگاه مقدس جهان اسلام

این کتاب، بررسی تاریخ و جغرافیای هشت زیارتگاه مهم جهان اسلام است. مؤلف در ابتدا، پیشینه تاریخی هر یک از این زیارتگاه ها را بررسی می کند و در ادامه، به روایت دینی و گفتار مورخان اعتماد کرده، دورنمای تاریخیِ هر کدام از این زیارتگاه ها و شهرهای مورد نظر را برای خواننده ترسیم می کند. سپس به تاریخ جایگاه مقدس هر شهر پرداخته و تمامی روایت های مذهبی و تاریخی درباره آن را جمع آوری نموده و دسته بندی و نقد و بررسی می کند.

مؤلف در بررسی سه شهر مقدس مکه، مدینه و بیت المقدس، به تفصیل درباره کعبه، مسجد الحرام، مسجد النّبی و دیگر مزارهای مدینه و اطراف مسجد الاقصی و قبة الصخرة سخن می گوید. اما در بررسی دیگر شهرها، به زندگانی امامان معصوم آرمیده در این شهرها پرداخته و درباره تولد، دوران امامت، خلفای معاصر آنان و مسائل جنبی و تاریخی و وقایع ویژه هر یک از آنان، به تفصیل نوشته و در پایان سبب شهادت و چگونگی دفن و سیر تاریخی ساختمان سازی و معماری بقعه مقدسه آنان و حوادث تاریخی گذشته بر این آرامگاه ها را بررسی می کند.

نویسنده این کتاب، علاوه بر دارا بودن فضایل علمی، از آنجا که یک واعظ دینی به شمار می رفته، از این رو به تناسب وظیفه خود گریز به صحرای کربلا را از یاد نبرده و در جای جای کتاب و به مناسبت های مختلف، سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین را یاد کرده، و بر ظلم و ستم و جفای مردمان دون بر آن بزرگوار و خاندان و یارانش لعن و نفرین فرستاده است.

مؤلف در مقدمه کتاب، درباره انگیزه تألیف می نویسد:

چون از بدو تمییز تا کنون که سال هزار و سیصد و بیست و چهار هجری است، به مقتضای شوقی که به زیارت مشاهد مقدسه اهل بیت طاهرین داشتم، اگر چه کرات و دفعات به عتبات عالیات مشرف شده بودم، باز روزی از روزها که دستم به کعبه خداوند و مشاهد ائمه هدی نمی رسید، جذبه تجلیات حضرت الله و جذبات محبت اولیاء الله، دل این محزون بینوا را به هیجان آورد، خواستم چیزی از برای سکون دل پر درد خود را به مصداق «المجاز قنطرة الحقیقه» به ذکر مکه معظمه و بقاع متبرکه آن برگزیدگان، مشغول سازم.

از آنجا که کتاب مستقلی درباره تاریخ و جغرافیای مشاهد مقدس وجود نداشته و یا اگر هم بوده، قابل فهم برای عموم مردم نبوده، مؤلف تصمیم می گیرد کتابی را برای راهنمایی زائران، به زبانی ساده بنویسد:

بسیاری از مؤلفین و مورخین از علمای جغرافی، هیچ کدام از ایشان، جغرافی مشاهد مقدسه و شرح بقاع بلاد اسلام را در یک مجموعه که عوام فهم باشد، مرقوم نداشته اند تا از برای حاجیان بیت الله الحرام و زائرین ائمه هدی، دلیل و بینایی بوده، از روی بصیرت و معرفت به جانب مقصد رفته باشند، لهذا آنچه از اخبار ائمه اطهار و از کتب ارکان دین به یقین رسیده بود، به تألیف درآوردم.

اوقات تدوین این وجیزه از کتب احادیث و تواریخ و انساب و رجال و جغرافی و لغات و اخبار از خاصه و عامه، تقریباً شصت مجلد کتاب حاضر داشتم که از روی اخبارصحیحه و با اسناد موثقه معتبره، به تحریر در آوردم.

فهرست

مقدمه/ در آداب سفر و زائر و ذکر فواید آن: تحقیق در آل رسول و فضایل سادات عالی درجات و ...

حرم اول/ مکه معظمه: جغرافیای مسجد الحرام، حدود حرم، فضیلت حجر الاسود، ثواب حج، وجه تسمیه مکه و معانی آن، شرایط طواف، مولد رسول الله، قبور منوره انبیا و اوصیا در اراضی مکه.

حرم دوم/ مدینه منوره: جغرافیای مدینه و شرح مشاهد آن، مرقد منوره پیغمبر، مدفن شریف، بنای مسجد رسول الله، مقام جبرئیل، تاریخ وفات پیامبر، مسجد و معابد اطراف مدینه، مدفن حضرت فاطمه و ...

حرم سوم/ بیت المقدس: مشاهد منور انبیا و اولیا در بیت المقدس، ذکر مشاهد خلیل الرحمان.

حرم چهارم/ نجف الاشرف: در ذکر احوال امیر المؤمنین، ذکر دفن و شرح قبر و لحد حضرت، مزار آدم صفی الله، مزار حضرت نوح، فضیلت نجف، ذکر مسجد کوفه و ...

حرم پنجم/ مشهد الحسینیه: موضع قبر علی اکبر، مدفن شهدا و اصحاب، در فضیلت زیارت قبر امام حسین، شفاعت امام حسین و زیارت نافعه زائرین، قبور علما، آداب زیارت حضرت عباس و ...

حرم ششم/ کاظمین: در شرح احوال امام موسی کاظم، در بیان شهادت آن بزرگوار، در شرایط زیارت امام و ...

حرم هفتم/ مشهد مقدس: در شرح حرم منور و روضه مطهر، مسافرت امام و شهادت او، آداب زیارت، مقدمات زیارت، مزارات مشهد مقدس و ...

حرم هشتم/ سامراء: در ذکر مشاهد منوره و شرح بقاع و قبور، آداب زیارت، تکلیف زوار در حرم عسکرین.

حرم نهم/ قم: فضیلت و شرافت قم و ثواب زیارت حضرت معصومه، ذکر مشاهد اصحاب و محدثین و فقها.