مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت
پديدآورنده : علی دوانی
محل نشر : قم
ناشر : دفتر انتشارات اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1374ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 312
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت

نویسنده در این کتاب به بیان رویدادهای تاریخ اسلام از آغاز بعثت رسول خدا(ص) تا هجرت آن حضرت به مدینه پرداخته است.

نویسنده در این کتاب به بیان رویدادهای تاریخ اسلام از آغاز بعثت رسول خدا(ص) تا هجرت آن حضرت به مدینه پرداخته است.

وی در بخش هایی از ابتدای کتاب، به موضوع هایی همچون: حجاز؛ قلمرو ظهور اسلام، نام و نژاد عرب، تقسیم بندی اعراب، ادیان عرب، بت های عرب، علم و هنر عرب، بازارهای ده گانه عرب، تجارت قریش، شهر مکه، تولیت مکه، قبیله قریش، نیاکان پیامبر، داستان ساختگی، نذر عبدالمطلب و عبداللّه؛ پدر حضرت رسول اشاره کرده است.

در بخش های دیگر نیز پس از ذکر ولادت و پرورش پیامبر، سفر پیامبر به شام، شرکت پیامبر در جنگ فجار، شرکت پیامبر در پیمان جوان مردان قریش (حلف الفضول)، ازدواج با حضرت خدیجه علیهاالسلام، ولادت حضرت علی(ع) ، نصب حجرالاسود توسط پیامبر، فرزندان پیامبر و دین پیامبر پیش از بعثت، به بعثت رسول خدا(ص) پرداخته و با نگاهی به احادیث بعثت و اظهار ایراد به احادیث بعثت، واقعیت بعثت از دیدگاه شیعه را بیان کرده است.

موضوع هایی مانند: علی(ع) ؛ نخستین کسی که به پیامبر ایمان آورد، آشکار شدن دعوت پیامبر، یاری جستن قریش از یهود مدینه در مبارزه با قرآن، جاذبه قرآن، مهاجرت مسلمانان به حبشه، نمایندگان قریش در تعقیب مهاجرین و گفت وگوی هیئت اعزامی قریش با نجاشی، مسلمان شدن هیئت اعزامی نصارای حبشه، گرایش حمزه؛ عموی پیامبر به اسلام، اسلام آوردن عمربن الخطاب، وفات ابوطالب و حضرت خدیجه علیهاالسلام، سفر پیامبر به طائف، بیعت گروهی از اهل مدینه با پیامبر، دومین بیعت اهل مدینه با ایشان، چاره جویی قریش برای جلوگیری از مهاجرت پیامبر، حمله به خانه پیغمبر، ایثار و فداکاری علی(ع) نسبت به پیغمبر و هجرت پیامبر به مدینه، مطالب بخش های پایانی کتاب را تشکیل می دهد.

نویسنده در پایان، بحث کوتاهی درباره معراج از دیدگاه علمی آورده است. روش نگارش این کتاب بیشتر به شکل نقل رویدادها و در برخی موارد، همراه با تحلیل است.