مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : غریب الحدیث فی بحار الانوار
محل نشر : تهران
ناشر : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 1002
قطع : رحلی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

غریب الحدیث فی بحار الانوار

کتاب به روش متداول سایر کتاب های غریب الحدیث، به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده و هر حدیثی را که مؤلف مشکل یافته، بر اساس اولین کلمه و حرف حدیث، در جایگاه خود آورده و لفظ و یا الفاظ غریب و مشکل آنها را بر اساس کتاب های لغت معنا کرده است.

غریب الحدیث به آن دسته از احادیثی اطلاق می شود که متن، سند و یا الفاظ مبهم و دیر فهم داشته باشند. ابهامات یاد شده در احادیث باعث شده که نویسندگانی از همان دوران شروع تدوین حدیث، اقدام به نگارش کتاب هایی به نام غریب الحدیث نموده و الفاظ و مشکلات احادیث را شرح نمایند، و از آنها رفع ابهام کنند.

کتاب به روش متداول سایر کتاب های غریب الحدیث، به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده و هر حدیثی را که مؤلف مشکل یافته، بر اساس اولین کلمه و حرف حدیث، در جایگاه خود آورده و لفظ و یا الفاظ غریب و مشکل آنها را بر اساس کتاب های لغت معنا کرده است. مأخذ همه احادیث ذکر و بر اساس بحارالانوار مشخص و مأخذ واژه های معنا شده نیز، احیانا تعیین شده است.

مطالب کتاب در دو ستون صفحه بندی و همه واژه های معنا شده با رنگ دیگری حروف نگاری شده تا دسترسی محققان به آنها به راحتی صورت پذیرد. کتاب، دارای دوازده فهرست (آیات، اشعار، ابیات، امثال، شهرها و اماکن، ایام و وقایع و جنگها، طوایف، قبایل و جمعیت ها، فرقه ها و مذاهب و ادیان، اعلام، الفاظ شرح شده و لغات) است.

تجلید و صفحه آرایی و حروف نگاری کتاب، چشم نواز و در خور ستایش است.