19
اخباريگري (تاريخ و عقايد)

پيش‌گفتار

در سده دهم هجري، خاندان صفوي با گرايش‌هاي ويژه‌اي در حوزه مسائل ديني، پا به عرصه سياسي ايران نهادند. در دوران حکومت آنان، مسلمانان و به ويژه جامعه علمي شيعه، شاهد دگرگوني‌ها و جنب و جوش‌هايي بودند که پيش از آن، انتظارش نمي‌رفت. هنوز يک قرن از ظهور اين خاندان نگذشته بود که گروهي از علماي اماميه، به جايگاهي که عقل در مباحث ديني يافته بود، خرده گرفتند و شعارِ «پيروي مطلق از احاديث و مروّيات اهل بيت عليهم السلام» سر دادند و به مناسبت همين شعار، به «اخباريه» شهرت يافتند.
گستره اخباريگري، منحصر در فقه نبود؛ بلکه رهاورد آن از جهت روش‌شناختي، در همه علوم و معارف ديني کارآيي داشت. گونه‌گونيِ آثار اخباريان و پراکندگي آنها در تفسير و حديث و کلام، به روشني نشان مي‌‌دهد که گستره تأثير اين مکتب، فراخ‌تر از عرصه فقه است. با اين حال، اخباريان بيش از هر چيز، روش اجتهاديِ رايج در حوزه‌هاي علميه شيعه را به باد انتقادات تند و آتشين خود گرفتند و هوادارانِ پرشمار شيوه اجتهاد را کم کم به حاشيه راندند.
به هر حال، اخباريان به مکتب حديث‌گراي قم استناد مي‌‌کردند که از دوران حضور ائمّه تا دوران شيخ صدوق، اعتبار داشت. بدين سان، اين گروه به کار بردنِ اصول فقه را در استنباط احکام، نادرست و پيروي از اهل سنت انگاشتند و گرايش به استنباط را نشانه دوري فقها از مکتب اهل بيت تلقّي کرده، اجتهاد را حرام دانستند.


اخباريگري (تاريخ و عقايد)
18

اخباريگرى، اگر چه از منظر تاريخى شيوه‏اى پايان‌يافته تلقّى مى‏شود، ولى مبانى، اصول و روش‏هاى آن، در دوره‏هاى متفاوت، ممكن است سر بركُند و به مبارزه با شيوه اجتهاد، تعقل و تعامل عقل و نقل برخيزد.
پژوهش پيشِ رو، افزون بر بازكاوى تاريخ اخبارگرايى و شناساندن اخباريان سرشناس و آرا و افكار آنها، به پژوهش در مبانى اخباريگرى، نقد آن مبانى و مقايسه آنها با مبانى اصوليان پرداخته است.
اين پژوهش به همّت جناب حجة الإسلام و المسلمين ابراهيم بهشتى دامغانى، تأليف و تدوين و با پيگيرى جناب آقاى دكتر مهدى فرمانيان، سامان يافته است. تلاش دانشگاه اديان و مذاهب در پژوهش و نگارش و نظارت علمى (تا پايان مرحله نگارش اوّليه)، و پژوهشكده علوم و معارف حديث در ارزيابى، ويرايش علمى و ادبى و آماده‏سازى اين اثر و ارائه آن به جامعه علمى، تأثيرى شايسته داشته است.
از برادران بزرگوار، آقايان: حجة الاسلام و المسلمين مهدي مهريزي (رئيس پيشين پژوهشکده علوم و معارف حديث) و دکتر بهروز حدّادي (معاون پژوهشي دانشگاه اديان) ـ که زمينه اين همکاري را فراهم نمودند ـ ، سپاس‌گزاري مي‌نمايم. اميد كه در پرتو همكارى‏هاى علمي ـ پژوهشى، موضوعاتِ كمتر تبيين شده تاريخ حديث شيعه، هر روز، از روشنىِ بيشتر و تبيينِ بهترى برخوردار گردند.
سيدمحمّد كاظم طباطبايى
رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث
فروردين 1390

  • نام منبع :
    اخباريگري (تاريخ و عقايد)
    سایر پدیدآورندگان :
    ارزیاب: طباطبایی، سید محمد کاظم ، اسلامی، سید حسن ، ویراستار علمی: بهرامی خشنودی، مرتضی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
    قیمت :
    9200 تومان
تعداد بازدید : 147947
صفحه از 555
پرینت  ارسال به