مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : اهل البیت(ع) فی المکتبة العربیة
زمان پدیدآورنده: 1308 ـ 1374 ش
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسه آل البیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1417ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 728
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

اهل البیت(ع) فی المکتبة العربیة

اثری در کتاب شناسی کتاب های موجود در کتابخانه های کشور های عربی در باره اهل بیت(ع) است.

اثری در کتاب شناسی کتاب های موجود در کتابخانه های کشور های عربی در باره اهل بیت(ع) است. مؤلف، که خود از کتاب شناسان کم نظیر معاصر است، در این اثر کوشیده است تا کتاب های مربوط به اهل بیت(ع) در کتابخانه های عربی را شناسایی و معرفی نماید.

وی، با استفاده از فهرست کتابخانه های یاد شده و نیز، مراجعه شخصی به آن کتابخانه ها، تعداد ۸۵۶ کتاب را در موضوع های گوناگون در این اثر معرفی کرده است. این کتاب شناسی، که به ترتیب حروف الفبا سامان یافته، از «الآل» شروع و با «ینابیع الموده» به پایان رسیده است.

مؤلف، نام کامل کتاب، نام پدید آورنده، محل چاپ، تاریخ نشر، ناشر، نوع چاپ، شماره و تعداد جلدها و چاپ ها و شماره فهرست را آورده و مصادر ترجمه نویسندگان، نسخه های خطی و یا چایی موجود هر کتاب را نیز، معرفی کرده است. نمونه هایی از مطالب و اشعار ذکر شده در کتاب، سایر تألیفات یک مؤلف نیز، از جمله کارهایی است که نویسنده در این اثر به آن اهتمام ورزیده است. به علاوه، برای مزید اطلاع، گاهی هم کتاب هایی که مشابه دارند، به آنها ارجاع داده و گاه کتابی را نقد و ارزیابی کرده و نقدهای دیگران را بر آن نقل کرده است. نیز تعلیقه های نوشته شده بر کتاب، مصادر مطالب نقل شده در یک کتاب، زندگینامه نویسنده ای در کتاب های رجالی و تراجم، مشخص کردن نسخه های خطی ناقص، نقل هایی که دیگران از کتابی به عمل آورده اند، از دیگر نکات قابل توجه در این کتاب شناسی است.

کتاب های معرفی شده از حیث محتوا، شامل تاریخ، سیره، فضایل، کلام، دفاعیات، فضایل بنی هاشم و قریش، قرائت و شعر می شود.