مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام علی(ع) انسان کامل
پديدآورنده : محمود حکیمی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 184
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امام علی(ع) انسان کامل

اثری در زندگی، فضایل و شخصیت معنوی امام علی است.

اثری در زندگی، فضایل و شخصیت معنوی امام علی است. کتاب که با زبانی ساده و با بهره بری از منابع تاریخی و حدیثی، به ویژه کتاب گران سنگ نهج البلاغه، نگارش یافته، ضمن اشاره به ولادت امام علی(ع) به پرورش وی در دامان پیامبر گرامی(ص)، از موقعیت ممتاز او در نزد پیامبر(ص) به عنوان برادر و داماد آن حضرت که از ویژگی های برجسته امام علی(ع) است، یاد می کند.

در بخشی از این اثر، جنگ های آن حضرت که در دوران پیامبر(ص) رخ داده، سکوت تلخ و خانه نشینی بیست و پنج ساله امام پس از رحلت پیامبر(ص)، و سپس به زمامداری رسیدن وی و اهتمام آن حضرت به عدالت و رعایت بیت المال مسلمانان گزارش شده است.

نویسنده در ادامه، از اقدامات اصلاحی امام علی(ع) در دوران زمامداری آن حضرت سخن گفته و از عزل فرمانداران نالایق و اخطار به فرمانداران خطاکار نیز یاد کرده است.

وی در پایان، با اشاره به سه جنگ امام علی در دوران خلافت خویش با ناکثین، قاسطین و مارقین، به مسئله حکمیت در نبرد صفین و پذیرش آن از سوی علی(ع) پرداخته و دلایل و فلسفه آن را تبیین کرده و نتیجه گرفته است که امام علی(ع) در تمام میدان ها، الگویی کامل برای انسان ها و انسانیت بود.

پایان بخش کتاب، گزارشی از زندگانی شریف، رضی و پند و اندرزهایی از نهج البلاغه امام علی(ع) است.