بهره‏ بردارى از همه مواد

امام رضا(ع):

من الفَسادِ قطعُ الدِّرهمِ والدّینار، و طرحُ النوى.

مسندالامام الرضاع ۲/۳۱۴.

تکه تکه کردن درهم و دینار (یا هر پول دیگر که آنها را از استفاده بیندازد) و دور افکندن هسته خرما (و هر چیزى که قابل استفاده است)، از جمله کارهاى فاسد و نادرست است.

فساد و تباه سازى اموال در تعالیم رضوى محکوم شده، و در اینجا به دو نمونه آن اشاره رفته است:

۱- استفاده بى مراقبت از واحد پول رایج در جامعه.

۲- دور ریختن هسته خرما (و هر نوع چیزى که قابل بهره بردارى و بازیافت باشد).

این هر دو، مشکل مهم اقتصادى در جامعه‏ ها است. واحد پول رایج بسیار هزینه‏ بر است، چه کاغذى باشد و چه فلزى. سرمایه‏ هاى ملى زیادى هزینه مى‏ شود تا واحد پولى تولید گردد، و در دسترس جامعه قرار گیرد. مواظبت در نگهدارى آنها عمر پول را چند برابر مى‏ کند، و از صرف سرمایه‏ هاى مجدد مانع مى‏ گردد.

موضوع دیگر بهره بردارى از هر چیز قابل بهره بردارى، و باز گرداندن به گردونه مصرف و زندگى است. این اصلى عقلى است که در تعالیم اسلامى آمده و در سخن امام رضا(ع) بر آن تأکید شده است. از نظر مبانى فقهى، و کلیت مفهومى احادیث (نوى: هسته خرما)، تنها همین واژه مورد نظر نیست، و کلیت مفهومى آن محدود نمى ‏گردد.

سخنان امامان(علیهما سلام) هر یک حدود مفهومى دیگرى را آشکار مى ‏سازد؛

امام صادق(ع) مى ‏فرماید:

انّ القصد اَمرٌ یُحبّهُ اللّه‏ - عزّوجلّ. و انّ السّرف امرٌ یُبِغضهُ اللّه‏ - عزّوجلّ- حتى طَرحکَ النَّواة فانّها تَصلح یشى‏ء، و حتى صَبَّکَ فَضلَ شرابِک:

کافى ۴/۵۲، وسائل الشیعه ۱۵/۲۵۷.

بى تردید میانه روى کارى است محبوب خداى بزرگ، و اسراف کارى مبغوض الهى است، حتى دور افکندن هسته خرما (یا دیگر میوه‏ها و چیزها)، زیرا که آن براى کارى (و مصرفى) سودمند است و حتى دور ریختن زیادى (و باقیمانده در ظرف) آب آشامیدنى.

در سخن امام صادق(ع) علت حکم بیان شده است: «فانّها تَصلح للشى‏ء: آن چیز براى کارى (و مصرفى) مفید است»، علت حکم هر جا باشد آن حکم نیز آن‏جا وجود دارد.

بنابراین هر چیز که براى کارى سودمند است، و به گونه‏اى ممکن است بازیافت شود، باید مورد بهره بردارى قرار گیرد، و این ضرورت بازیافت مواد را مورد تأکید قرار مى‏ دهد. موضوعى که در کشورهاى پیشرفته عملى شده و در جامعه ما هنوز به خوبى جا نیفتاده و به صورت فرهنگ عمومى در نیامده است.

متأسفانه تعالیم روشنگر اسلام، و سخنان پیشوایان دین نیز که در این زمینه ‏ها آمده است، به گوش مردم نرسیده، و بسیارى از متصدیان فرهنگ دین نیز از آن بى خبرند.