اهل‌بیت علیهم السلام و انجیل - صفحه 131

شده‌ است.۱

مسلمانان معتقدند که انجیل موجود دچار تحریف شده است. از سوی دیگر اهل بیت به عنوان جامع علوم انبیا، در پاره‌ای از روایات خویش به بیان بخش‌هایی از آموزه‌های انجیل پرداخته و در احتجاجاتشان با اهل کتاب، به انجیل آنان استناداتی داشته‌اند.

با توجه به این که امروزه نوشته‌های متعددی به نام انجیل موجود است، این سوال مطرح است که دیدگاه کلی اهل بیت در باره این کتاب چیست؟ همچنین اهل بیت در مناظرات خویش کدام کتاب مسیحیان را قصد کرده‌اند؟ و نیز منقولات ائمه از انجیل با کدام یک از اناجیل موجود سازگارتر است؟ و آیا بهره‌هایی از انجیل اصیل در اناجیل فعلی موجود است یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت است کدام بخش‌ها دارای اصالت است؟ این نوشتار در صدد پاسخ به این پرسش‌ها است.

اهل بیت علیهم السلام و انجیل اصلی

بسیاری از کاربرد‌های ائمه از لفظ انجیل ناظر به انجیل تحریف نشده است. ماهیت نزول انجیل و کلیت محتوای این کتاب آسمانی را می‌توان از خلال روایات دریافت.

الف) نزول انجیل

مسیحیان کنونی نزول انجیل به عیسی به عنوان حقیقتی خارجی را منکرند. در میان آنها هیچ کس معتقد نیست که بخشی از انجیل موجود یا هیچ کتاب دیگری را حضرت عیسی _ علیه السلام _ آورده است. آنها می‏گویند معنا ندارد که آن حضرت کتابی بیاورد، چون کتاب، وحی است، و وحی با واسطه از سوی خدا بر انسان نازل می‏شود؛ در حالی که حضرت عیسی _ علیه السلام _ خود خدا و کلمه است. پس خودش وحی است، و زندگی و سیره و گفتار او برای هدایت انسان‌ها کفایت می‏کند. آنها معتقدند این مجموعه را کسانی نوشته‏اند که مورد تأیید روح القدس بوده‏اند.۲

در نگاه اهل بیت، انجیل به صورت یک مجموعه‌ای مکتوب بر حضرت عیسی نازل شده است. در روایتی از رسول خدا بر این موضوع تصریح شده است:

عَنْ یزِیدَ بْنِ سَلَّامٍ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ _ صلی الله علیه و آله _ فَقَالَ: لِمَ سُمِّـی الْفُرْقَانُ فُرْقَاناً؟ قَالَ: لِأَنَّهُ مُتَفَرِّقُ الْآیاتِ وَ السُّوَرِ أُنْزِلَتْ فِی غَیرِ الْأَلْوَاحِ وَ غَیرُهُ مِنَ الصُّحُفِ وَ

1.. اقبال الأعمال، ص۱۱۳؛ البلد الأمین، ص۵۸.

2.. تاریخ کلیسای قدیم در امپراطوری روم و ایران، ص۶۶؛ ر.ک: کلام مسیحی، ص۴۹ – ۵۰.

صفحه از 151