تاريخ : شنبه 1397/3/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 64552
کتاب شناسی ماه مبارک رمضان

کتاب شناسی ماه مبارک رمضان

انتشارات دارالحدیث در سال های اخیر 14 عنوان کتاب را در زمینه ماه مبارک رمضان از منظر قرآن و حدیث روانه بازار کتاب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، ماه رمضان افزون بر بهره‌های معنوی، ماه مطالعه قرآن، کتاب‌های آموزشی دینی، ادعیه و مناجات‌ها و دیگر آثاری است که راه تقرب انسان به خدا را در این ماه و ماه‌های دیگر، نزدیک‌تر و هموارتر می‌سازند.

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انگیزه‌ای مناسب برای آشنایی با تازه‌ترین آثاری است که می‌توانند مایه بصیرت بیشتر مخاطب درباره فضیلت‌ها و فرصت‌های این ماه و روزه آن شوند و او را از ضیافت ماه خدا بهره‌ای فزون‌تر بخشند.

آن چه می‌خوانید گزارش کتابشناسی آثاری با موضوع رمضان و روزه در سال های اخیر توسط پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث در دو حوزه تخصصی و عمومی سامان یافته و توسط انتشارات دارالحدیث روانه بازار نشر شده است.

کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» نوشته حسین پورشریف به چهل پرسش و پاسخ رایج و مطرح در باره این ماه مبارک پاسخ می دهد. پاسخ ها بر اساس کتاب «ماه خدا (پژوهشی جامع در باره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث نوشتهآیت اللّٰه محمّد محمّدی ری شهری)، تدوین شده است.

نویسنده سعی کرده است که پرسش ها و پاسخ ها از سویی، از نظر موضوع و شیوه نگارش، جوانانه و برای عموم مردم نوشته شوند تا رضایت آنها جلب گردد و از سوی دیگر، مفید و کاربردی باشند. همچنین تلاش کرده است تا در حد توان، مطالب در کمترین حجم ممکن ارائه شوند و از زیاده نویسی و پرگویی خودداری گردد.

كتاب «ماه خدا(پژوهشی جامع در بارۀ ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث)»، نوشتۀ آیة الله ری شهری، است.

این کتاب، حاصل پژوهشی جامع و کامل در این موضوع است که با بهره گيرى از قرآن كريم و متون حديثى، انجام شده است.

در کتاب یاد شده، به حدود هشتاد آیۀ قرآنی و نهصد حدیث، استناد شده است. کتاب به صورت عربی ـ فارسی در دو جلد، تدوین شده، بدین صورت که متن عربی آیات و احادیث، در سمت راست صفحه و ترجمۀ فارسی آنها در سمت چپ آن قرار گرفته است.

کتاب «شهر الله فی الکتاب و السنة» پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث به زبان عربی منتشر شد.

این اثر، گزارشی است جامع و منظم درباره ویژگی‌ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه‌داری آن، که براساس تعالیم قرآن و احادیث نقل شده از پیامبر(ص) و معصومان(ع) تهیه و تدوین شده است.

کتاب‌هایفرهنگ‌نامه تهجد،توبه،از نماز بیشتر بدانیمواز رمضان بیشتر بدانیماز کتاب‌هایی است که در سال ۹۶ چاپ شده است.

کتاب «شناختنامه نماز و گزیده آن، شناختنامه قرآن و گزیده آن، فرهنگنامه توبه و فرهنگ‌نامه تهجد» از دیگر آثار ماه رمضان دارالحدیث است. کتاب «شناختنامه نماز» همه جنبه‌های نماز را مورد بررسی قرار داده و تنها کتاب فقهی درباره احکام فقهی نماز نیست، بلکه کتابی است که اهمیت نماز، فواید و اسرار نماز را آن گونه که شایسته است، مطرح می‌کند.

كتاب ديگری كه مرتبط با اين ماه پر خير و بركت از سوی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث منتشر شده است«مراقبات ماه رمضان» نام دارد.
اين كتاب گزيده و تلخيص شده كتاب «شهر الله فی الكتاب و السنة» است. اين كتاب در پنج بخش جامع تدوين شده است كه عبارت است از: فضائل ماه خدا، آمادگی برای ميهمانی خدا، آداب ميهمانی خدا، شب قدر، آداب بيرون آمدن از ميهمانی خدا.

کتاب «فرهنگ‏نامه توبه»، از جمله فرهنگ‏نامه‏‌هایى است که با هدف تصحیح فرهنگ و تقویت ارزش‌‏هاى رفتارى نگارش یافته است. در درآمد این فرهنگ‏نامه، توضیحى کوتاه درباره واژه ‏شناسى «توبه» آمده و به کاربرد واژه «توبه» براى خداوند و انسان در فرهنگ قرآن و حدیث، اشاره شده و حقیقت توبه، نیاز همگان به توبه و مقصود از «توبه نصوح» تبیین شده است.

کنزالدعاء، نهج الدعاء، نهج الذکر، شناخت نامه قرآن و شناخت نامه نماز ، کتاب هایی هستند که به رواياتی درباره  ويژگی ها و بركات ماه رمضان و نيز چگونگی بهره برداری از بركات اين ماه می پردازند.

علاقه مندان برای تهیه آثار مؤسسه دارالحدیث می توانند به پایگاه اینترنتی انتشارات به نشانیwww.darolhadith.irمراجعه نمایند.

همچنین دفترمرکزی به نشانی قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پلاک ۱۲۵ تلفن:۳۷۷۴۰۵۲۳-۰۲۵  و نمایشگاه فروشگاه شماره((۲)) (قم،خیابان معلم،مجتمع ناشران،طبقه همکف،پلاک ۲۹)تلفن:۳۷۸۴۲۳۰۹-۰۲۵  /۳۷۸۴۲۳۱۰-۰۲۵ و فروشگاه شماره «۳» (شهر ری،حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام درب شرقی۷) تلفن:۵۵۹۵۲۸۸۶۲-۰۲۱ و فروشگاه شماره «۴» (شهر ری،حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام درب جنوبی) تلفن:۵۱۲۲۴۴۹۳-۰۲۱ و فروشگاه شماره«۵» (شهر ری،حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام بازار قدیم) تلفن:۵۵۹۳۰۹۹۹-۰۲۱  پلاک۱/۱۹ آثار مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث را ارائه می دهند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :