كلينى - صفحه 226

علمى و اخلاقى و تاريخى آشنا مى سازد، بلكه با مطالعه شرح احوال آنها مى توانيم درس صحيح زندگى را بياموزيم و راه رسيدن به كمالات شايسته و مقامات علمى و عملى را پيدا كنيم.
«بيوگرافى رجال» كه در اصطلاح دانشمندان اسلامى معروف به «علم رجال» و «تراجم علما» است از قرن دوم هجرى مورد توجه علماى اسلام قرار گرفت و در آن علم، كتاب ها پرداختند. در اعصار متأخر نيز اين علم شريف همواره مورد توجه خاص دانشمندان اسلام و بالاخص شيعه بوده و هست.
ما نيز به جهاتى كه ذكر شد تدريجا شرح حال يك يك مفاخر مكتب اسلام و نوابغ عاليقدر شيعه را كه با همت عالى و خدمات ذى قيمت آنان اساس مكتب اسلام و آئين تشيع در برابر موانع محفوظ مانده تا به ما رسيده است، از نظر خوانندگان مى گذرانيم و اميدواريم كه مطالعه اين قسمت در آشنا ساختن افكار خوانندگان به حقايق و تعليمات مكتب اسلام مفيد و مؤثر باشد و اينك بيوگرافى مفاخر دانشمندان اسلام را از قرن سوم هجرى به ترتيب از نظر خوانندگان مى گذرانيم.
***

كلينى

يكى از نامورترين دانشمندان شيعه محمد بن يعقوب بن اسحاق معروف به «شيخ كلينى» است. كلينى اصلاً ايرانى و از قريه «كلين» بر وزن «حسين» واقع در 38 كيلومترى شهررى در ناحيه شرقى راه قم به تهران نزديك حسن آباد است. مقبره پدر او يعقوب بن اسحاق كه از بزرگان شيعيان آن روز رى بوده نيز هم اكنون در آن قريه است.
با اين كه امروز بيش از ده قرن از وفات كلينى مى گذرد، هنوز شخصيت علمى و عظمت دينى خود را حفظ كرده، وى در آسمان تشيع و ميان انبوه ستارگان علم و دانش مانند ستاره روشنى مى درخشد و نامش هم چنان در كتاب هاى علمى و مذهبى برجسته است.

صفحه از 232