تاريخ : سه شنبه 1390/2/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6278
از پایان نامه «سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تربیت اعتقادی» دفاع شد

از پایان نامه «سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تربیت اعتقادی» دفاع شد

سه شنبه ۱۳/۲/۹۰

پایگاه حدیث نت: «حسین مولودی»، دانشجوی کلام و عقاید دانشکده علوم حدیث(قم)، عصر دوشنبه ۱۲اردیبهشت با حضور هیأت داوران، از پایان‌نامه خود با نام سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در تربیت اعتقادی دفاع کردپایان نامه

به گزارش پایگاه حدیث نت، چكیده این پایان نامه از این قرار است: در این پایان نامه سعی شده است که گوشه ای از نظام تربیتی اسلام یعنی تربیت اعتقادی بر پايه سیره پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم به تصویر کشیده شود.
پرسش هایی که به دنبال یافتن پاسخ آنها بودیم عبارتند از: سیره پیامبر و اهل بیت در تربیت اعتقادی چه بوده است؟ ایشان برای ایجاد شناخت نسبت به اعتقادات اساسی اسلام و تعمیق این شناخت در بین مخاطبان چگونه رفتار می¬کردند؟ در مقابله با شبهات اعتقادی از کدام روش ها استفاده می کردند؟
در این تحقیق با این روش عمل شد که ابتدا نظرات رایج در باب آن موضوع را جمع آوری و بررسی و جمع بندی شد. سپس آن را به سیره پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم عرضه کردیم و در پایان به جمع آوری و استنباط حکم موضوع از سیره می¬پردازیم همراه با نقد نظرات رایج در باب موضوع.
یافته های تحقیق به این شرح است: ۱ـ سیره تربیتی معصومین صلوات الله علیهم دارای مبانی، اصول و روش های تربيتي است. مبانی و اصول قسمت ثابت و روش¬ها به عنوان الگوهای متغیر قابل توجه هستند. مبانی خاص بدست آمده و اصول آنها عبارتند از: مبنای هدایت از جانب خداوند و اصل طلب هدایت از خداوند، مبنای ارتباط متقابل تربیت اخلاقی و تربیت اعتقادی و اصل تزکیه، مبنای اختیار انسان در انتخاب عقیده و اصل دعوت، مبنای فطری بودن خداشناسی و اصل تذکر و مبنای مکملیت عقل و وحی و اصول تعقل و تعبد. ۲ـ مطابق این مبانی و اصول، معصومین صلوات الله علیهم از روش های متنوعی در استدلال و اثبات عقاید و همچنین عمق بخشیدن به اعتقادات و حفظ عقاید استفاده می کردند. ۳ـ همچنین در برخورد با شبهات اعتقادی نیز معصومین صلوات الله علیهم سیرة مشخصی داشته اند که شامل دفع و رفع شبهات از جامعه می شود.
در این پایان¬نامه سعی شده است که بین مبانی و اصول تربیت اعتقادی معصومین و مبانی و اصول تربیتی علمای تعلیم و تربیت غربی مخصوصا در زمان معاصر مقایسه ای صورت گیرد. در این تطابق مشخص شد که نگرش الهی معصومان به تربیت اعتقادی با نگرش امانیستی علمای تعلیم و تربیت غیر اسلامی تفاوت های اساسی دارد است. از این رو لازم است که درپایه ریزی نظام تربیتی اسلامی به این تفاوت ها توجه داشت.

هیئت داوران، پس از ارزیابی پایان نامه «سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تربیت اعتقادی» با درجه عالی و امتیاز ۲۵/۱۹ این پایان نامه را قبول اعلام كرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :