بررسى آموزه‏ هاى دينى مؤثر در سلامت معنوى همسران

نشریه : ماهنامه معرفت

نویسنده : پديدآورنده : علی نقی فقیهی
پديدآورنده : فاطمه رفیعی مقدم

سال بیستم / شماره پیاپی 163 / صفحه 67-80

چکیده :

از مهم‏ترين مسائل مورد توجه در نظام تعليم و تربيت اسلامى، رشد شخصيتى متعادل و سلامت معنوى زن و مرد است. مقاله حاضر با هدف كشف آموزه ‏هاى دينى در زمينه ارتقاى سلامت معنوى زن و مرد در زندگى مشترك، به بررسى مسائل مرتبط با آن مى ‏پردازد.
اين مقاله با روش توصيفى ـ تحليلى و با هدف كشف آموزه‏ هاى دينى در زمينه ارتقا سلامت معنوى زن و مرد در زندگى مشترك تدوين يافته است. بر اساس اين روش، تعدادى از آيات قرآن و احاديث كه در آنها، با هدف ارتقا و تعميق سلامت معنوى همسران، از روابط و رفتارهايى نهى شده و به نگرش‏ ها و عملكردهايى توصيه شده است، بررسى و توصيف محتوايى شده و آموزه ‏ها دسته‏ بندى گرديدند.
يافته ‏هاى تحقيق حاكى از آن است كه بر اساس آموزه ‏هاى دينى، براى ارتقاى سلامت معنوى همسران، بايد از اقدام‏ هاى نا آگاهانه، نگرش‏هاى غلط، ارتباط ‏هاى عاطفى ضعيف، رفتارهاى خلاف اخلاق و مانند آن پرهيز شود. همچنين آشنايى همسران با اهداف زندگى مشترك، تمايلات طبيعى و فطرى زن و مرد، حقوق زن و مرد نسبت به يكديگر، نگرش مثبت و خوش‏بينانه نسبت به همسر، كسب مهارت ‏هاى معاشرتى و كوشش براى انجام وظايف شرعى و همكارى در جهت قرب الهى، زمينه سلامت معنوى هريك از آنها را فراهم مى ‏سازد.

کلیدواژه‌های مقاله :همسران، سلامت معنوى، آموزه ‏هاى دينى، نگرش ‏ها، مهارت‏ ها