بررسي ويژگي‏هاي كتاب الكافي و روش كليني در آن - صفحه 453

بررسى ويژگى هاى كتاب «الكافى» و روش كلينى در آن

سيّد على شفيعى

چكيده

در اين نوشتار ، به بررسى امتيازات فراوان كتاب شريف الكافى و روش مرحوم كلينى رحمه اللهدر ضبط و بررسى سند روايات مندرج در آن ، پرداخته شده است . نگارنده بدين منظور ، ابتدا به معرّفى شيخ كلينى رحمه الله و تاريخى اجمالى از علم حديث از زمان امام صادق عليه السلام تا عصر غيبت صغرا ارائه نموده و سپس به مقايسه كتاب الكافى با كتب صحاح ستّه اهل سنّت مى پردازد و آنها را از لحاظ حجم و مدارك ، مورد شناسايى قرار مى دهد .
در قسمتى ديگر از مقاله ، نگارنده ، به توجّه حضرت ولى عصر (عج) به كتاب الكافى و جمله معروف ايشان يعنى «الكافى كاف لشيعتنا ...» اشاره كرده و ده امتياز مهم براى اين كتاب در كتب روايى شيعه ، بر شمرده است . در ادامه ، نويسنده ، تحليلى در باب تقسيم روايات ضعيف و غير ضعيف نموده و روايت الكافى را از اتّهام ضعف ، مبرّا دانسته است و احترام ويژه علماى بزرگ شيعه بر اين كتاب را دليل محكمى بر قوّت روايات آن ، ارزيابى كرده است .
وى بين روايات مجعول و ضعيف ، فرق جدّى اى قايل شده و مدّعى شده كه ممكن است برخى از روايات الكافى ضعيف باشند ؛ ولى اين ، دليل بر آن نيست كه آن روايت ، به كلّى نفى شود و در رديف روايات مجعول و ساختگى قرار گيرد . پس نمى توان روايات ضعيف الكافى را مجعول دانست و آنها را از درجه اعتبار ، ساقط نمود .

كليدواژه ها : كلينى ، كتب اربعه ، صحاح ستّه ، روايت ضعيف ، امتيازات الكافى .

صفحه از 488