تاريخ : سه شنبه 1395/11/12
کد خبر: 56276

سلسله کتاب‌هایی با موضوع سبک زندگی امام رضا(ع) به زبان‌های مختلف منتشر شد

تعدادی از عناوین با محوریت زندگی و سیره امام رضا(ع) از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زبان‌های هوسایی، سواحیلی و فرانسوی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به همت معاونت امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) سلسله کتاب‌هایی با موضوع سبک زندگی امام رضا(ع) به زبان‌های مختلف از جمله فرانسوی، سواحیلی، هوسا و ... منتشر شد.

کتاب اول، سبک زندگی امام رضا(ع) با عنوان اصلی «منشور زندگی در منظر امام رضا(ع)» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر پور امینی است که به زبان فارسی به رشته تحریر درآمده بود و توسط «سالوم بندرا» به زبان سواحیلی ترجمه شده است. این کتاب سیره رفتاریامام رضا(ع)را به‌گونه‌ای سلیس و مختصر ارائه می‌کند. کتاب مذکور، در عین کوتاه و موجز بودن، با تکیه بر احادیث و اسناد تاریخی، فرهنگ و الگوهای رفتاری امام هشتم(ع) را آن‌گونه که بوده است، توصیف می‌کند.

زبان سواحیلی از پرمخاطب‌ترین زبان‌های محلی در قاره آفریقا به شمار می‌رود که عضوی از خانواده زبان‌های بانتو است و در شرق و تا حدودی مرکز آفریقا به کار می‌رود. سواحلی زبان اول حدود ۵ میلیون نفر و زبان دوم حدود ۵۰ میلیون نفر است. علاوه بر عربی، واژه‌هایی از زبان‌های فارسی، آلمانی، هندی و انگلیسی نیز به دلیل ارتباطات با دیگر خانواده‌های زبانی وارد این زبان شده است.

این کتاب همچنین توسط «محمد اول بوجی»، از مرتبطین نیجریه‌ای مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زبان هوسایی منتشر شده است. گفته می‌شود، زبان هوسایی یکی از زبان‌های جاری و از خانواده زبان‌های آفریقایی- آسیایی است که در بخش‌هایی از شرق و مرکز آفریقا نزدیک به ۳۵ میلیون مخاطب دارد. همچنین تخمین زده می‌شود نزدیک به ۱۸ میلیون نفر نیز این زبان را به عنوان زبان دوم به کار ببرند. این زبان در کشورهای چاد، توگو، نیجریه، نیجر، کامرون، غنا، سودان و ساحل عاج تکلم می‌شود. این زبان در مناطق مختلف گویش‌های متعددی را داراست.

از دیگر کتاب‌ها می توان به «فرازهایی از سخنان امام رضا(ع)» اشاره کرد که توسط محمد حکیمی تألیف شده و توسط مترجمان مجمع جهانی اهل بیت(ع) به زبان سواحیلی ترجمه شده است و در دسترس علاقه‌مندان و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی آفریقایی‌تبار قرار دارد. همچنین این اثر توسط مترجمین مجمع نیز به زبان فرانسوی برگردانده شده و به زودی به دست مخاطبان خواهد رسید.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجامع و مراکز مرتبط با آن، تاکنون بیش از ۱۸۰۰ عنوان کتاب به ۵۶ زبان زنده دنیا تولید و منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :