تاريخ : یکشنبه 1395/7/4
کد خبر: 53636

انتشار تفسیر «بیان العترة» در پنج جلد

نویسنده تفسیر «بیان العترة» از چاپ و انتشار این اثر در ۵ جلد خبر داد و گفت: جلد اول این اثر به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس سیدکریمی، استاد تفسیر حوزه و نویسنده تفسیر «بیان العترة» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این تفسیر با هدف تببین دیدگاهاهل‌بیت(ع)و بروز و ظهور بیشتر آراء تفسیر ائمه(ع) در مجموعه تفسیر مجمع‌البیان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تفسیر مجمع‌البیان یکی از بهترین تفاسیر شیعه است، اظهار کرد: صاحب مجمع‌البیان زحمات زیادی برای نوشتن این تفسیر کشیده و اقوال زیادی را هم مطرح کرده است، اما بیشتر اقوال تابعین و راویان اهل سنت بیان شده و اشکالاتی در روایات آن نیز وجود دارد.
سیدکریمی تصریح کرد: بنده با نوشتن تفسیر بیان العترة تلاش کرده‌ام تا دیدگاهاهل بیت(ع)در مجموعه این روایات بارزتر و ظاهرتر شود و جایی بوده که ایشان دو روایت متعارض آورده و ما این تعارض را یا حل کرده‌ایم یا قول برتر را آورده‌ایم.
این استاد حوزه بیان کرد: همچنین در تفسیر یک آیه نظر من این بوده است که نیازی به آوردن ۱۰ قول تفسیری نیست، به همین دلیل یک یا دو قول برجسته و نزدیکتر به مفهوم آیه ذکر شده است که باعث فهم بهتر مخاطب می‌شود.
وی افزود: بنده چون بحث اختلاف قرائت را قبول نداشته‌ام، لذا اختلاف قرائت نیز پاکسازی شده و آن را نیاورده‌ام همچنین لغات و اعراب آن‌ها به صورت مختصر و بر سبک و سیاق خود مجمع آورده شده است.
وی اظهار کرد: سند روایاتی که در مجمع نیامده را نیز ذکر کرده‌ایم و روایات با سنداهل‌بیت(ع)بر روایات با سند قتاده و شعبی و دیگران ترجیح داده شده و آن را توسعه داده‌ایم.
سیدکریمی گفت: برخی تعابیر نارسا در معنای برخی لغات نیز در این مجموعه اصلاح شده و با اصلاح این معانی ۵۰ معضل قرآنی برطرف شده است.
وی با بیان اینکه یک جلد تفسیر بیان العترة تمام شده است، ادامه داد: مابقی مجلدات نیز در حال آماده‌سازی برای انتشار است.
تفسیر علیین
استاد مدرسه عالی تفسیر حوزه افزود: قبلاً نیز چند اثر پژوهشی و تفسیری داشته‌ام که از جمله آن‌ها، تفسیر «علیین» در یک جلد همراه با متن قرآن است.
وی ادامه داد: در این مجموعه حدود پنج هزار معضل و نکته ادبی، حدیثی و ... بیان شده و در برخی مدارس علمیه به عنوان کتاب درسی تدریس می‌شود.
سیدکریمی عنوان کرد: این کتاب به زبان فارسی و برای استفاده دانشجویان در دانشگاه‌ها و در مدارس علمیه نوشته شده است.
وی افزود: پژوهش درباره شرک و بت‌پرستی، تفسیر موضوعی شرک در قرآن نیز به درخواست سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته از اینجانب به چاپ رسیده است.
وی افزود: رد وهابیت با استدلال‌های قرآنی از دیگر آثاری است که به درخواست مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) چاپ و به زبان‌های دیگر نیر ترجمه شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :