۱۰۴۶۳.عنه عليه السلام :صَدِيقُكَ مَن نَهاكَ ، و عَدُوُّكَ مَن أغراكَ . ۱
۱۰۴۶۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَكونُ الصَّداقَةُ إلاّ بِحُدُودِها، فَمَن كانَت فيهِ هذهِ الحُدودُ أو شَيءٌ مِنهُ ، و إلاّ فلا تَنسِبْهُ إلى شَيءٍ مِن الصَّداقَةِ ، فَأوَّلُها : أن تكونَ سَرِيرَتُهُ و عَلانِيَتُهُ لكَ واحِدَةً ، و الثانيةُ : أن يَرى زَينَكَ زَينَهُ ، و شَينَكَ شَينَهُ ، و الثالثةُ : أن لا تُغَيِّرَهُ علَيكَ وِلايَةٌ و لا مالٌ ، و الرابعةُ : لا يَمنَعُكَ شَيئا تَنالُهُ مَقدُرَتُهُ ، و الخامسةُ ـ و هي تَجمَعُ هذهِ الخِصالَ ـ : أن لا يُسلِمَكَ عِندَ النَّكَباتِ . ۲
2184
النَّهيُ عَنِ الاطمِئنانِ إلى أحَدٍ قَبلَ الاختِبارِ
۱۰۴۶۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الطُّمأنِينَةُ إلى كُلِّ أحَدٍ قَبلَ الاختِبارِ عَجزٌ . ۳
۱۰۴۶۶.عنه عليه السلام :اُبذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ ، و لا تَبذُل لَهُ كُلَّ الطُمأنِينَةِ . ۴
۱۰۴۶۷.عنه عليه السلام :اُبذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ ، و لا تَبذُلْ لَهُ كُلَّ الطمأنِينَةِ ، و أعْطِهِ مِن نَفسِكَ كُلَّ المُواساةِ ، و لا تَقُصَّ إلَيهِ بِكُلِّ أسرارِكَ . ۵
۱۰۴۶۳.امام على عليه السلام :دوستِ تو كسى است كه [از بديها ]بازَت دارد، و دشمنت كسى است كه ترا [به كارهاى بد ]تحريك كند .
۱۰۴۶۴.امام صادق عليه السلام :دوستى مرزهايى دارد كه هر كس همه يا برخى از آنها را داشته باشد، دوست است و گر نه او را اصلاً دوست مشمار: نخست اين كه ظاهر و باطنش با تو يكى باشد؛ دوم اين كه آبروى تو را آبروى خودش داند و عيب و بى آبرويى تو را عيب و بى آبرويى خودش؛ سوم اين كه مقام و مال او را نسبت به تو عوض نكند؛ چهارم اين كه هر كمكى از دستش بر مى آيد از تو دريغ نكند؛ و پنجم كه در بردارنده همه اين خصلتهاست، اين كه در هنگام گرفتارى ها تو را تنها نگذارد .
2184
پيش از آزمودن افراد نبايد به آنها اعتماد كرد
۱۰۴۶۵.امام على عليه السلام :اعتماد كردن به هر كسى، پيش از آزمودن [او] ، ناتوانى است .
۱۰۴۶۶.امام على عليه السلام :هر چه محبّت دارى نثار دوستت بكن، اما هر چه اطمينان دارى به پاى او مريز .
۱۰۴۶۷.امام على عليه السلام :همه محبّتت را نثار دوستت كن، اما همه اطمينانت را به پاى او مريز، هر گونه همدردى و كمك مالى به او بكن، ولى همه اسرارت را با او در ميان مگذار .
1.غرر الحكم : ۵۸۵۷ .
2.بحار الأنوار : ۷۸/۲۴۹/۹۰ .
3.بحار الأنوار : ۱۰۳/۸۶/۲۱ .
4.بحار الأنوار : ۷۴/۱۶۵/۲۹ .
5.غرر الحكم : ۲۴۶۳ .