مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فهرست های مجلدات بیست گانه روض الجنان و روح الجنان
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1384
تعداد جلد : 3
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

فهرست های مجلدات بیست گانه روض الجنان و روح الجنان

نمایه موضوعی و فهرست های فنی برای روض الجنان.

از آنجا که سه چاپ اوّل تفسیر ابوالفتوح رازی (پنج جلدی، ده جلدی، دوازده جلدی) فاقد فهرست های فنی است و چاپ اخیر (بیست جلدی آستان قدس رضوی) نیز نمایه موضوعی ندارد و فهرست های هر جلد آن، به تفکیک، و در پایان همان جلد چاپ شده است، تهیه نمایه موضوعی و فهرست های فنی، برای استناد از این تفسیر ضروری می نمود. بدین منظور، پدید آورندگان این اثر، آن را در سه جلد فراهم آوردند. جلد نخست، به نمایه موضوعی مطالب موجود در تفسیر اختصاص یافته است. این فهرست موضوعی، کشف المطالب تفسیر ابوالفتوح رازی محسوب می شود و مانند اغلب فرهنگ های لغت فارسی به ترتیب حرف اوّل کلمه، به شیوه الفبایی، تنظیم شده است.

جلد دوم، به فهرست های عمومی و فنی اختصاص یافته و در آن فهرست های ادغام شده هر بیست جلد به ترتیب الفبایی منظم شده: احادیث و اقوال پیامبر(ص) و ائمه:، نام های خاص، کتاب ها، ادیان و مذاهب و گروه ها و اقوام و قبایل و طوایف و فرق، اماکن، برخی کلمات و ترکیبات مشکول، امثال عربی، امثال فارسی و واژه نامه.

جلد سوم، به فهرست اشعار عربی و فارسی تفسیر اختصاص دارد. در مقدمه این جلد به روند تصحیح اشعار در این تفسیر در چاپ های مختلف، اشاره رفته است. هم چنین به پاره ای از اشکالات در تصحیح اشعار در چاپ آستان قدس رضوی اشاره شده است.