تاريخ : یکشنبه 1395/3/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51895
ایران آینده باید مقتدر، مستقل، متدین و برخوردار از عدالت و حکومت پاک باشد

ایران آینده باید مقتدر، مستقل، متدین و برخوردار از عدالت و حکومت پاک باشد

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها:
اگر آینده‌ی مطلوب مورد نظر، ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت، و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار باشد، ضروری است دانشگاه‌ها آراسته به این شاخص‌ها باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به این عناصر تربیت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از اساتید، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی، با ترسیم اهداف بیست‌ساله‌ی نظام اسلامی برایدستیابی به جایگاه ایرانی «مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند، برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار»، دانشگاه‌ها را پایه و اساس این اهداف والا برشمردند و تأکید کردند:

«افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی»، «ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی-اسلامی در جوانان»، «انقلابی بودن دانشگاه‌ها و دانشجویان»، و «نقش‌آفرینی واقعی فرماندهان و افسران جنگ نرم»، ازجمله الزامات تبدیل شدنِ نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح، و الگوی مردم‌سالاری همراه با اسلام و معنویت، در دنیا است.

گزیده سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی:
برگزاری جلسات با اساتید دانشگاه‌ها، به‌منظور احترام و تکریم علم و استادان علم / مجاری ارتباطی متعدد با دانشگاهیان، نخبگان علمی و دانشجویان:
برگزاری چنین جلساتی، علاوه بر نمادین بودن، تصویری اجمالی از فضای گفتمانی، علمی و فکری دانشگاه‌ها ارائه می‌کند.
نگاه به آینده‌ی کشور از دغدغه‌های دانایان، خردمندان و نخبگان هر کشور:
ترسیم چشم‌انداز آینده از آن جهت مهم است که اداره‌ی کشور در سال‌های آینده بر عهده‌ی دانشجویانی است که اکنون در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل و تلاش علمی هستند.
اهمیت جایگاه اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها :
زنجیره‌ی علم و معرفت از آموزش‌وپرورش تا دانشگاه، وظیفه‌ی اصلی برای تحقق آینده‌ی مطلوب کشور را بر عهده دارند.
برای ایرانِ پس از ۲۰ سال، چه آینده‌ی مطلوبی متصور است؟
اگر آینده‌ی مطلوب مورد نظر، ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت، و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار باشد، ضروری است دانشگاه‌ها آراسته به این شاخص‌ها باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به این عناصر تربیت کنند.
اگر در دانشگاه‌ها به این شاخص‌ها اهمیت داده نشود، در آینده، ایرانی وابسته، از لحاظ فرهنگی رها شده، مبتلا به گسست‌های اجتماعی و قومی و مذهبی و سیاسی، و دارای حاکمیت اشرافی را شاهد خواهیم بود.
نتیجه‌ی چنین آینده‌ای، کشوری خواهد بود با قله‌های ثروت در کنار دره‌های بدبختی و نابسامانی و محرومیت که نمونه‌ی بارز آن جامعه‌ی آمریکا یا وال‌استریت آمریکایی است.
در چنین آینده‌ای، همه‌ی اقشار جامعه از رفاه برخوردار نخواهند بود و کشور، درواقع «وال‌استریت ایرانی» خواهد بود.
.....رسیدن به آینده‌ی مطلوب ایران، نیازمند تربیت انسان‌هایی عالِم، صبور، مجاهد فی سبیل الله، کاربلد و شجاع است که این افراد عمدتاً در دانشگاه‌ها پرورش می‌یابند.
«پیشرفت علمی»، «انضباط اخلاقی»، «خویشتنداری دینی»، «بصیرت سیاسی» و «ایجاد احساس هویت و افتخار» در محیط دانشگاه‌ها، از الزامات این کار مهم است.
«پیشرفت علمی»، و لزوم افزایش سرعت رشد علمی :
من چندی پیش نیز درخصوص کاهش سرعت رشد علمی تذکر دادم زیرا سرعت کم شده است و برای جبران فاصله‌ی عقب‌ماندگی علمی چاره‌ای جز افزایش سرعت رشد علمی وجود ندارد.
اظهارات برخی صاحبنظران درباره‌ی کاهش سرعت رشد علمی در غرب:
اگر در غرب سرعت رشد علمی کاهش پیدا کرده به این دلیل است که آنها از بیشتر ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌اند اما ما باید عقب‌ماندگی شصت یا هفتاد ساله‌ی خود را که به‌وسیله‌ی حکومت‌های خائن و غافل به‌وجود آمده، جبران کنیم تا بتوانیم در این مسابقه‌ی جهانی خود را به سطوح بالا و قله‌ها برسانیم.
نقش اساتید در ایجاد و تقویت «هویت ایرانی و اسلامی» در دانشجویان :
استادان با بیان پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های هوا فضا، نانو، هسته‌ای، زیست‌فناوری و پزشکی، می‌توانند احساس هویت را در دانشجویان به‌وجود آورند.
هر نوع احساس حقارت و واگرایی در دانشجویان، خیانت محسوب می‌شود:
دانشجویان باید همواره به ایرانی بودن و مسلمان بودن و انقلابی بودن خود افتخار کنند.
اگرچه ما در زمینه‌ی پیشرفت‌های علمی عقب‌ماندگی تاریخی داریم اما با تلاش و انرژی جوانان با استعداد کشور می‌توانیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.
گزارش‌های برخی پایگاه‌های استنادی و مجلات معتبر دنیا درخصوص پیشرفت‌های علمی ایران :
در این گزارش‌ها به پیشرفت‌های علمی ایران با عباراتی همچون «پیشرفت‌های ایران خیره‌کننده است»، «ایران قدرت نوظهور علمی است»، «ایران به‌دنبال تبدیل اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌محور است»، و «پیشرفت‌های ایران در سلول‌های بنیادی، علوم هسته‌ای، هوا فضا، تبادل انرژی و فناوری اطلاعات» اشاره شده است که باید این واقعیت‌ها به نسل جوان منتقل شود تا آنان ضمن احساس هویت، به ایرانی بودن خود نیز افتخار کنند.
سخن نوِ نظام اسلامی در عرصه‌ی مردم‌سالاری یکی دیگر از افتخارات :
نظام اسلامی ایران تنها حکومتی است که مردم‌سالاری را همراه با اسلام و معنویت ارائه کرده است.
مردم‌سالاری غرب، در واقع حزب‌سالاری است و احزاب در غرب بیشتر از آنکه یک شبکه‌ی گسترش‌یافته در میان مردم باشند، باشگاه‌های سیاسی متشکل از برخی سیاستمداران و سرمایه‌داران هستند.
اگر این واقعیت‌های افتخارآمیز به جوان دانشجو گفته شود، او دیگر دچار حس واگرایی نخواهد شد و اگر هم برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از کشور برود، قطعاً بازخواهدگشت زیرا احساس هویت و افتخار می‌کند.
هویت اسلامی در دانشگاه‌ها :
مسئولان دانشگاه‌ها باید در مقابل هر اقدام و موضوعی همچون اردوهای مختلط که هویت اسلامی دانشگاه‌ها را خدشه‌دار می‌کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند.
بصیرت سیاسی و سیاست در دانشگاه‌ها یکی دیگر از الزامات دستیابی به ایرانی با آینده‌ی مطلوب بود که رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آن گفتند: من همواره بر کار سیاسی در دانشگاه‌ها تأکید داشته‌ام و حتی سال‌ها پیش گفتم «خدا لعنت کند کسانی را که بساط فکر و کار سیاسی را در دانشگاه‌ها جمع کردند».
مسئولان آن زمان، از این عبارت بسیار ناراحت شدند ولی عقیده‌ی آنها جلوگیری از کار سیاسی در دانشگاه‌ها بود، اگرچه این روزها ریاکارانه حرف‌های متفاوتی درباره‌ی دانشگاه‌ها می‌زنند.
محیط دانشگاه، محیط تضارب آرا و بحث و چالش است:
وجود این فضا برای دوران پرانرژی دانشجویی اشکالی ندارد اما اشکال آنجا است که از این محیط برای مخالفت با انقلاب و ارزش‌های انقلابی بهره‌برداری شود.
وجود گرایش‌های مختلف سیاسی در دانشگاه‌ها مانعی ندارد اما مسئولان دانشگاه‌ها اعم از مدیران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتید باید همواره مدافع و هدایت‌کننده‌ی فضای چالشی دانشگاه‌ها به سوی مبانی و اهداف  انقلاب اسلامی باشند و به‌هیچ‌وجه نباید از گرایش‌های مخالف انقلاب حمایت شود.
دانشگاه و دانشجو باید همواره انقلابی باشند.
برخی گزارش‌ها مبنی بر گرایش به سوی جانبداری از جریان‌های مخالف نظام، در برخی دانشگاه‌ها :
مسئولان آموزش عالی باید بسیار مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش‌های انقلاب نشود.
وجود فضای انقلابی‌گری و تدین و یاد و نام امام (رحمه‌الله) از الزامات حتمی در دانشگاه‌ها است.
البته نباید در دانشگاه‌ها فضای اجبار و زور و امنیتی به‌وجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه به‌وجود آورد.
توصیه خطاب به مسئولان آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور :
«حفظ روحیه‌ی امیدواری و نشاط در محیط‌های علمی و تحقیقاتی»،
«اهمیت دادن به علوم پایه»، «هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور»،
«لزوم تبیین نقشه‌ی جامع علمی برای دانشگاهیان و تبدیل آن به برنامه»
«تأکید بر علوم انسانی اسلامی»
«اهمیت دیپلماسی علمی» :
دیپلماسی و ارتباطات علمی مهم است و با آن موافق هستیم اما باید هوشیار باشیم که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه‌ای برای نفوذ امنیتی تبدیل نشود، زیرا دشمن از هر وسیله‌ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می‌کند و این در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نیز در مواردی دیده می‌شود.
اقتصاد مقاومتی زمینه‌ساز عزت ملی و گره‌گشای نیازهای فعلی :
برخی می‌گویند با تأکید‌های مکرر بر عزت ملی، چگونه می‌خواهید نیازها و مشکلات فعلی جامعه را برطرف کنید که در پاسخ باید گفت: تنها راه علاج، اجرای واقعی و صحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
«اهمیت و اصل دانستن کار فرهنگی در دانشگاه‌ها»:
البته کار فرهنگی به‌معنای برگزاری کنسرت و یا حرکات موزون در دانشگاه‌ها نیست، بلکه مسئولان باید میدان را برای دانشجویان و اساتید ارزشی باز، و ذهن‌ها را با فرهنگ اسلامی و انقلابی آشنا کنند.
اساتید انقلابی به‌عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان انقلابی به‌عنوان افسران جنگ نرم:
وظیفه‌ی شما نیز نقش‌آفرینی واقعی و جدی است زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به  سال‌های گذشته چند برابر شده است.
«پرهیز از حضور و به‌کارگیری عناصر نامطمئن در دانشگاه‌ها» :
کسی که به هر بهانه‌ای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش می‌کشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاه‌ها را ندارد، همان‌گونه که هیچ کشوری اجازه‌ی به چالش کشیدن نظام حاکم بر آن را نمی‌دهد.


در ابتدای این دیدار جمعی از اساتید، صاحبنظران و متخصصان حوزه‌های علوم مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی در سخنانی پیشنهادها و نظرات خود را در مسائل مختلف بیان کردند.

منبع :khamenei.ir
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :