تداوم شب قدر

پرسش :

آیا شب قدر و اهمیت آن، مخصوص زمان رسول خدا(ص) نبوده است؟



پاسخ :

بررسى آيات سوره قدر و تأمّل در روايات دينى ، نشان مى دهند كه شب قدر ، ويژه زمان نزول قرآن و دوران پيامبر صلى الله عليه و آله نيست؛ بلكه هميشگى است و از آغاز آفرينش انسان بوده و تا پايان جهان و وجود انسان در آن نيز تداوم خواهد داشت؛ به چند دليل :

يكم . شب قدر ، ظرف نزول قرآن است و ظرف بايد پيش از مظروف وجود داشته باشد.

دوم . در سوره قدر ، فعل مضارع «تَنَزَّلُ (فرود مى آيند)» به كار رفته و بر استمرار ، دلالت مى كند. نيز جمله اسميه:  « سَلَـامٌ هِىَ حَتَّى مَطْـلَعِ الْفَجْرِ ؛ آن شب تا دميدن سپيده ، ايمن است»  ، مفهوم تداوم دارد.

سوم . قرآن كريم بارها تأكيد كرده كه سنّت الهى در تدبير جهان ، تغييرناپذير است.[۱]از اين رو ، اين سنّت الهى كه مربوط به تدبير امور انسان ها و سرنوشت آنان است ، همه امّت ها و اقوام گذشته و حال و آينده را در بر مى گيرد.

چهارم . روايات فراوان (شايد در حدّ تواتر) ، تداوم شب قدر را پس از پيامبر خدا مى رسانند.[۲]شمارى از اين روايات ، استمرار اين شب را از آغاز خلقت[۳]و همراه انسان تا پايان عمر جهان ، تأييد مى كنند.

پس ، آنچه در تفسير الدرّ المنثور ، از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده كه: «خداوند ، شب قدر را به امّت من بخشيد و آن را به پيشينيان عطا نكرده بود» ، علاوه بر ضعف سند ، در برابر قرائن و دلايل گذشته ، قابل اعتماد نيست.


[۱]از جمله در: فاطر ، آيه ۴۳؛ اسراء ، آيه ۷۷؛ احزاب ، آيه ۳۸ و ۶۲؛ فتح ، آيه ۲۳.

[۲]ر . ك : ص ۷۷۱ (وجود شب قدر در هر سال).

[۳]ر . ك : ص ۷۷۳ ، ح ۶۵۶ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت