مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الطرائف فی معرفة مذهب الطوائف
محل نشر : قم
ناشر : خیام
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰ق
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الطرائف فی معرفة مذهب الطوائف

الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف اثری کلامی حدیثی از سید علی بن طاووس حسینی حلی (متوفی ۶۶۴ق) در اثبات امامت ائمه(ع) و حقانیت مذهب شیعه اثنا عشری و رد مخالفان آنهاست.

الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف اثری کلامی حدیثی از سید علی بن طاووس حسینی حلی (متوفی ۶۶۴ق) در اثبات امامت ائمه(ع) و حقانیت مذهب شیعه اثنا عشری و رد مخالفان آنهاست. او مواضع اهل تسنن در مباحث خلافت و ولایت را به نقد کشیده و حقانیت تشیع دوازده امامی را اثبات می‌کند. مؤلف در این کتاب، اسمی از خود نیاورده و از نام مستعار استفاده کرده است؛ از این رو برخی در انتساب آن به ابن طاووس تردید کرده‌اند. نویسنده در این اثر از کتاب‌های غیرشیعی بهره برده و به استدلال‌های اهل سنت پاسخ می‌دهد. این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.

سید در این کتاب، خود را یک انسان تازه مسلمان فرض کرده که بعد از مسلمان شدن، اختلافاتی بین مسلمانان دیده و فرقههای متعدد مشاهده کرده است؛ لذا تصمیم به جستجو و تفحص در منابع دینی میگیرد تا حقیقت امر بر او روشن شود.او در همان ابتدا تصریح میکند که چونشیعیان متهم به غلو و کفر هستند تنها از کتب اهل سنت استفاده خواهد کرد.

بعد از تلاش فراوان می‌بیند که یکی از این فرقه‌ها که شیعه نامیده می‌شود موافق عقل و قرآن کریم و اخبار وارده در کتب فرقههای مختلف است و تضاد و تناقض فرقه‌های دیگر در آن نیست و بدین شکل خود را در سلک شیعیان دوازده امامی قرار می‌دهد.

مؤلف در کتاب طرائف، همان طور که در ابتدای آن تصریح کرده، تنها از کتب غیر شیعی استدلالهای خود را آورده و به وسیله جدال احسن، مخالفان شیعه را محکوم کرده و با کلام خودشان حجت را بر آنها تمام کرده است.[۲]

هدف سید ابن طاووس در کتاب طرائف اثبات شیعه و ولایت امیرالمؤمنین و رد مخالفان شیعه بوده و طرف سخن او غیرمسلمانان نیستند، لذا مباحث کتاب را اینگونه طرح کرده است:

ابتدای کتاب روایات پیامبر(ص) در شأن و منزلت علی بن ابی طالب است و هیچ سخنی از اثبات وجود خدا، توحید، نبوت و معاد به میان نیاورده است. سید کتاب را بر اساس سیر آیات و روایات وارده در شأن علی(ع) تنظیم کرده است.
کمتر از نصف کتاب، اختصاص به اختلافات خلفا و کسانی مانند عایشه با اهل بیت دارد و شواهد مخالفتهای آنان با صریح قرآن و سنت نبوی را ذکر نموده است.
جلد دوم کتاب درباره اثبات عدم صلاحیت خلفای سه گانه است. البته مباحثی هم در روش تعیین خلیفه و صلاحیت نداشتن مردم برای انتخاب خلیفه الهی دارد.
پس از آن سخن از معاویه و مخالفتهای او با متن اسلام و دین به میان آمده و از ادعاهای اهل سنت در مورد فضایل او جواب داده شده است.
در بخش پایانی کتاب نیز بعضی از روایات اهل سنت و کارهای مخالف دین آنها بیان شده است.[۳]