تاريخ : پنج شنبه 1394/9/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 47497
تولید آثار علمی و قرآنی به صورت کاربردی مهم ترین برنامه دارالحدیث است

تولید آثار علمی و قرآنی به صورت کاربردی مهم ترین برنامه دارالحدیث است

قائم مقام ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث، گفت: تألیف و تولید آثار علمی و قرآنی به صورت کاربردی در متن جامعه از جمله برنامه های مهم حوزه مدیریت موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث،حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار(۲۵ آذر) سال جاری در آیین اختتامیه  ششمین همایش حدیث پژوهش و  سومین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر که در تالار علامه مجلسی(ره) موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: پژوهش، تألیف و تولید آثار علمی و قرآنی به صورت کاربردی در متن جامعه از جمله برنامه های مهم حوزه مدیریت موسسه است که به صورت منظم و با حضور دانشجویان و طلاب فعال علمی و فرهنگی محقق می شود.

وی تصریح کرد: بنیانگذار پژوهش‌های کاربردی نوین در عصر جدید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری ست، انصاف آن است که در ابتدا از وی تجلیل به عمل آید و در کنار آن از پژوهشگران و محققین برتر تجلیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار بیان داشت: برای تشویق دانشجویان به پژوهش، زمینه ها و برنامه های متعددی لازم است که بخش عمده آن به روش های صحیح آموزشی و نوع تعامل معلمان و اساتید با دانشجویان باز می گردد.

وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه، ارتقاء کلاس های روش تحقیق است که به عنوان واحد درسی موظف در دانشگاه و پژوهشگاه برگزار می شود، ساماندهی فرآیندهای مربوط به اقدامات پژوهش از جمله نگارش مقالات کاربردی برای جامعه اسلامی، انتشار آن در نشریات و تدوین پایان نامه ها نیز از جمله اقداماتی است که باید به صورت مستمر انجام پذیرد تا زمینه برای تحقیق دانشجویان آماده و مهیا گردد.

قائم مقام ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث با طرح این سوال که "آیا پژوهش کاربردی را در عرصه حدیث می‌توان به صورت صحیح انجام داد یا فقط مربوط به مباحث فنی است؟" یادآور شد: در احادیث و روایات به علم نافع سفارش شده است، اگر با یک پژوهش به قرآن و احادیث رجوع کنیم و پاسخ مربوطه به سؤالات اساسی جامعه را بیان کنیم در واقع نوعی پژوهش‌ کاربردی انجام داده ایم.

وی در ادامه به بیان اصول اساسی در زمینه مدیریت حکومت پرداخت و گفت: شناخت وضعیت موجود، شناخت وضعیت مطلوب و راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب اصول سه گانه مدیریت حکومت است که نیاز به برنامه ریزی مدون و منظم دارد، پژوهش و تحقیق راه رسیدن به یک برنامه ریزی صحیح است.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار اذعان داشت: امروزه در همه اقسا نقاط جهان مهمترین بودجه‌های مراکز آموزشی از شریان تحقیقات و پژوهش‌ها تأمین می‌شود، این پژوهش‌ها، مبنای برنامه‌ریزی کشور قرار می گیرد ولی متأسفانه کشور ایران در این زمینه دچار خلأ و ضعف است.

وی تاکید کرد: برای محقق شدن وضعیت مطلوب باید پژوهشگران، نیازهای مطرح در متن جامعه را شناسایی کرده، در جهت رسیدن به آن فعالیت خود را گسترش دهند و مقالات خود را به مراکز تصمیم‌گیری نهایی عرضه کنند تا مبنای عمل در جامعه قرار گیرد.

حجت  الاسلام و المسلمین برنجکار در پایان به نقد موازی کاری های پژوهشی پرداخت و اظهار داشت: بایستی محققین و پژوهشگران به دنبال شناسایی مهم ترین نیاز جامعه باشند و در برطرف شدن مشکلات کلان کشور بازوی قدرتمند مدیریت نظام قرار گیرند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :