تاريخ : یکشنبه 1394/8/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 46123
۱۰۰ آیه مرتبط با امام حسین(ع) قابل استخراج است

۱۰۰ آیه مرتبط با امام حسین(ع) قابل استخراج است

رئیس دانشگاه عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه نهضت عاشورا مبانی قرآنی دارد، تاکید کرد: صد آیه در قرآن کریم به نحوی با امام حسین(ع) ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت بررسی مبانی قیام عاشورا بر اساس قرآن گفت: براین اساس کتابی در زمینه قرآن و امام حسین(ع) و امام حسین(ع) و قرآن و تعامل این دو عنصر اساسی توسط بنده نوشته شده است که در این کتاب به زوایای مختلف این حوزه پرداخته ام.
وی افزود: قرآن به عنوان ثقل اکبر و امام حسین(ع) به عنوان ثقل مکمل قرآن، جریان هدایت جامعه را به عهده دارند و جایگاه این تعامل را از چند جهت می‏‌توان به بحث نشست.
این قرآن‌پژوه بیان کرد: یکی از مباحثی که می‎توان در این زمینه ذکر کرد، جایگاه قرآن از نظر امام حسین(ع) است؛ دوم نقش قرآن در زندگی امام حسین(ع) و اخلاق قرآنی امام حسین(ع) و سوم مبانی و اهداف نهضت عاشورا است.
وی گفت: در این کتاب همچنین آیات قرآنی را که امام حسین(ع) در سخنانشان به آن استناد و تفسیر کردند بیان شده که در این زمینه ۱۷ آیه قرآن تفسیر شده است.

جمع‌آوری ۱۰۰ آیه مرتبط با امام حسین(ع)

وی افزود: محور بعدی آیاتی است که با محور امام حسین(ع) است و در روایاتی موجود است که در این زمینه نیز ۱۰۰ آیه ذکر شده است که برخی تفسیر آن در خصوص امام حسین(ع) است و برخی تاویل آن در باره ایشان ذکر شده است و برخی نیز تطبیق شده است، مثل آیه آخر سوره فجر و برخی نیز مرتبط با امام حسین(ع) است مثل آیاتی که سرمبارک حضرت تلاوت می‎کردند.
این پژوهشگر قرآنی حوزه بیان کرد: در مجموع این محورها در یک کتاب جمع‌آوری شده است و به تفصیل در خصوص هر کدام این محورها مباحثی مطرح شده است.
وی گفت: یکی از محورها محور مبانی و اهداف قرآنی نهضت امام حسین(ع) و نهضت عاشورا بر اساس قرآن است که بسیار مهم است زیرا حضرت در خطبه‏ ها و مطالب خود محورهایی را مثل مبارزه با ستم و دعوت به کلمه الله و عزت و ذلت ناپذیری و امربه معروف و ... مطرح کردند که همه این مباحث، ناشی از مبانی قرآنی است.
رضایی اصفهانی تصریح کرد: اگر زندگی امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را به دقت تحلیل کنیم باید بگوییم این نهضت بر اساس قرآن بود و این مطلب در جای‎جای مبانی و اهداف امام حسین(ع) به روشنی قابل مشاهده است.

الگویی برای همه بشریت

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) تصریح کرد: به عبارت دیگر ایشان یک الگوی قرآنی است که  نه تنها برای شیعه بلکه برای همه مسلمانان و بشریت نیز الگو هستند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) عنوان کرد: بسیاری از این روایات تفسیری که به دست ما رسیده از همین علمای اهل سنت بوده است و مباحثی که از سوی پژوهشگران در خصوص ارتباطات ائمه و قرآن وجود دارد تنها صرف نگاه شیعه نیست و اگر امروز گروهی مثل وهابیت بسیاری از این مباحث را منکر می‎شوند، ناشی از جهل و جمود و تعصب خشک و بدون علمیت آنها است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :