سخنى درباره احكام و آداب قرائت

سخنى درباره احكام و آداب قرائت

مستحبات قرائت نماز

مستحبات قرائت ، چند چيز است :

اوّل : پيش از شروع به قرائت ركعت اوّل ، استعاذه گفتن ؛ يعنى بگويد : «أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم ؛ پناه مى برم به خداوند از شيطان رانده شده» يا بگويد : «أعوذ باللَّه السميع العليم من الشيطان الرجيم ؛ پناه مى برم به خداوند شنواى دانا از شيطانِ رانده شده» . شايسته است كه استعاذه گفتن، آهسته باشد .

دوم : در نمازهايى كه آهسته خوانده مى شوند بلند بسم اللَّه گفتن . همين گونه اگر در ركعت هاى دوم و سوم به جاى تسبيحات ، حمد خوانده شود .

سوم : شمرده خواندن ، به گونه اى كه شنونده بتواند حروف را به روشنى از هم تفكيك كند .

چهارم : خوش لهجه خواندن ، بى آن كه به صورت غنا خوانده شود .

پنجم : رعايت وقف در فاصله آيه ها .

ششم : توجّه به معانى عبارات و پند گرفتن از آنها .

هفتم : به مناسبت هر آيه نعمت و نقمت ، از خداوند درخواست كردن .

هشتم : فاصله انداختن مختصر ميان حمد و سوره ، و همين طور رعايت فاصله ميان سوره و قنوت يا تكبير ركوع .

نهم : گفتن «كذلك اللَّه ربّى ؛ آرى ، خداوند ، پروردگار من چنين است» (يك ، دو يا سه بار) ، يا گفتن : «كذلك اللَّه ربّنا ؛ آرى ، چنين است خداوند، پروردگار ما» سه بار ، پس از قرائت سوره توحيد ، و اگر مأموم است ، پس از تمام كردن سوره حمد از سوى امام جماعت ، «الحمد للَّه ربّ العالمين» گفتن ، و نيز اگر نماز فرادا مى خواند ، پس از اتمام حمد ، اين ذكر را به زبان آوردن .

دهم : خواندن برخى سوره ها در برخى نمازها ، مانند خواندن سوره هاى (عَمَّ يَتَسَآءَلُونَ) و (هَلْ أَتَى ) و (هَلْ أَتَاكَ) و (لَآ أُقْسِمُ) و امثال اينها در نماز صبح ، و خواندن (سَبِّحِ اسْمَ) و (شمس) و امثال اين دو ، در نمازهاى ظهر و عشا ، و خواندن (إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ) و (أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ) در نمازهاى مغرب و عصر ، و خواندن سوره جمعه در ركعت اوّل و سوره منافقون در ركعت دوم نمازهاى ظهر و عصر روز جمعه و همين طور در صبح جمعه ، و يا در نماز صبح جمعه در ركعت اوّل ، سوره جمعه و در ركعت دوم ، سوره توحيد خواندن . همين طور در ركعت اوّل نماز عشاى شب جمعه ، سوره جمعه و در ركعت دوم ، سوره منافقون خواندن ، و در ركعت اوّل نماز مغرب شب جمعه ، سوره جمعه و در ركعت دوم ، سوره توحيد خواندن . مستحب است در هر نمازى در ركعت اوّل ، سوره (إِنَّآ أَنزَلْنَهُ) و در ركعت دوم ، سوره توحيد خواندن ؛ بلكه از غير اين دو سوره به اين دو برگشتن ، فضيلت داشته و علاوه بر اجر اين دو ، اجر خواندن سوره اى را هم كه از آن صرف نظر كرده ، دارد ؛ بلكه روايت وارد شده كه نماز جز با اين دو ، ارتقا نمى يابد . مستحب است در نماز صبح روزهاى دوشنبه و پنجشنبه در ركعت اوّل ، سوره (هَلْ أَتَى ) و در ركعت دوم ، سوره (هَلْ أَتَاكَ) خوانده شود .[۱]


[۱] العروة الوثقى : ج ۲ ص ۵۳۰ .