مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : منطق فهم حدیث
جستجو در Lib.ir

منطق فهم حدیث

دستیابی به متن حدیث، فهم دقیق واژگان حدیث، بهره گیری از فهم پیشینیان، بهره گیری از علوم بیرونی، اختلاف الحدیث، مشکل الحدیث، فقه الحدیث و نقد الحدیث

مشخصات :

مولف: سید محمدکاظم طباطبایی

ناشر کتاب : انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
نوع جلد: گالینگور
قطع: وزیری
سال نشر: ۱۳۹۳
شمارگان: ۱۰۰۰

تعداد صفحات: ۸۲۳

در باره کتاب :

فهم حدیث از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و علمی است مجزا که این قدرت را به انسان خواهد داد که احادیث صادر شده از معصومین را بفهمد.

حدیث از همان ابتدا که از معصوم صادر شده است تا حال که به دست ما رسیده یک دوران پرفراز و نشیبی را گذرانده است که با فهم ابتدایی که در حوزه علمیه حاصل می شود به دست نمی آید. دست یابی به احادیث گاهی مشکل تر از فهم قرآن است چون قران یک متن قطعی است که از خداوند صادر شده است ولی احادیث در برخی موارد دچار تشویش، اضطراب و تحریف شده اند و در احادیث نیازهای زمان صدور در نظر گرفته شده است.

کتاب حاضر فهم حدیث را در دوازده مرحله بیان می کند که از آن جمله: دستیابی به متن حدیث، فهم دقیق واژگان حدیث، بهره گیری از فهم پیشینیان، بهره گیری از علوم بیرونی، اختلاف الحدیث، مشکل الحدیث، فقه الحدیث و نقد الحدیث است.

بحث های این کتاب نو و منظم است و از ویژگی های خاصی برخوردار است و مؤلف کتاب هر جا که احساس کرده است مطلب به توضیح بیشتر نیاز دارد این کار را کرده است.

کتاب حاضر از ۱۷ درس تشکیل شده که عناوین مطالب آن عبارتند از:
کلیات، واژه شناسی ۱ و ۲، لزوم بازیابی خانواده حدیث و پیشینه آن، فواید و آثار بازیابی خانواده حدیث، شیوه کاربردی بازیابی خانواده حدیث، ارزش گذاری متون، بهره گیری از قراین و استنتاج، آسیب شناسی پژوهش حدیثی ۱ و ۲ و ۳، اختلاف حدیث و مشکل الحدیث، کلیات نقد حدیث، معیارهای نقد محتوایی حدیث ۱ تا ۵.