مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : ترجمه و تفسیر نهج البلاغه
پديدآورنده : محمد تقی جعفری
محل نشر : تهران
ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نوبت چاپ : ششم
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 27
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

ترجمه و تفسیر نهج البلاغه

ترجمه و شرحی مبسوط بر نهج البلاغه با شیوه کلامی و فلسفی است.

ترجمه و شرحی مبسوط بر نهج البلاغه با شیوه کلامی و فلسفی است. نویسنده این شرح، که دانش آموخته حوزه علمیه نجف است و در فقه و اصول و فلسفه، صاحب نظر می باشد، تلاش کرده است در این کتاب، دانسته های بسیاری را درج کند و فارغ از شرح و تفسیرنویسی متداول، به بیان ابعاد مباحثی نو بپردازد و از آن شرحی گسترده پدید آورد.

وی که شخصیت امام علی و سخنان او را غیر قابل شناخت و درک و توصیف برای انسان هایی معمولی می داند، در آغاز اثرش یک جلد را به رسالت انسانی و شخصیت امام علی اختصاص داده تا بدین وسیله برای خوانندگان خود، کمک نماید تا انسان راه و اصالت ها و ارزش های واقعی او را بشناسند و با آن به جایگاه امام علی و سخنانش پی ببرند.

او در مقدمه این اثر از انسان، مختصات او، رسالت انسانی، اصول اثبات انسانیت، عناصر آن، هدف رسالت، موارد رسالت کلی، هدف و وسیله، شناخت خود، فطرت، شناسایی امام علی، اصول شناخت شخصیت ها و به مناسبت، مباحث دیگری را مطرح کرده و از آنها سخن گفته است.

وی، از معارف مولوی رومی نیز، بسیار بهره برده و دیدگاه های دانشمندان فراوانی را در علوم گوناگون از شرق و غرب عالم منعکس کرده و از منابع تاریخی و حدیثی و تفسیری و کلامی و شرح های دیگر نهج البلاغه و نوشته های سایر نویسندگان جهت غنا بخشیدن هر چه بیشتر به شرحش سود جسته است.

قلم نویسنده، اگرچه پر پیچ و تاب است و گاه خواننده را سر در گم می کند، اما تحلیل ها و دانستنی های قابل توجه و زیاد در این شرح آمده است.

نویسنده برای شرح کلام امام، نخست سخنان و یا نوشته های امام را مطرح و آنها را ترجمه می کند و سپس به مناسبت نکات مطرح شده در سخنان امام، به شرح و بسط آنها می پردازد. برای تبیین ابعاد سخنان امام، نظریات مشابه را نیز، مطرح می نماید. در موارد نقلی و ماجراهایی که امام در کلماتش آورده است، به نقلیات و پردازش آنها توجه خاصی نشده است، بلکه به تحلیل، ریشه یابی، بررسی پیامدها و جنبه های اخلاقی و انگیزه یابی آن رخدادها پرداخته شده است.

نویسنده در جابه جای این اثر، تلاش کرده است که انسان را محور مباحث خود قرار دهد و عمده مطالب را از این زاویه دیده است. نگاه معرفت شناسانه به وقایع نیز، از ویژگی های این اثر است. توجه نویسنده به مباحث معرفتی چنان است که در یک جلد و نیم این شرح، به شناخت از دیدگاه علم و قرآن پرداخته است.

متن برگزیده برای این شرح و ترجمه، چاپ صبحی صالح است و در همه جلدها چند فهرست فنی هم فراهم شده است. این شرح و تفسیر از آغاز نهج البلاغه تا خطبه یکصد و هشتاد و پنجم را در بر می گیرد.

خلاصه ترجمه و تفسیر نهج البلاغه
خلاصه ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، محمد تقی جعفری، تلخیص و ویراستاری: محمد رضا جوادی، ویراستاری خطبه ها و ترجمه آن: داریوش شاهین، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، ۱۳۷۹ش، ۱۳۲۳ص، وزیری، عربی و فارسی.