تاريخ : دوشنبه 1387/9/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3767
مقاله «عقل و جهل در اصول كافی» برای ارائه در كنگرۀ «كلينی» تدوين شد

مقاله «عقل و جهل در اصول كافی» برای ارائه در كنگرۀ «كلينی» تدوين شد

راوي: مقاله «عقل و جهل در اصول كافی» برای ارائه در كنگره بين‌المللی ثقة الاسلام «كلينی»، توسط «محمد اسفندياری» تدوين شد.

به گزارش راوي، به‌نقل از پايگاه كنگره بين‌المللی كلينی(ره)، نويسنده در اين مقاله به اين موضوع پرداخته كه چرا در مقابل «جهل»، «عقل»، آمده است و يك پاسخ به اين پرسش، اين است كه مقصود از جهل، سفاهت و خشونت و نابردباری است و مقصود از عقل، آن قوّه‌ای است كه انسان را از ارتكاب رفتارهايی كه بر اين اساس نباشد، باز می‌دارد.

كتاب «كافی» با عنوان «كتاب العقل و الجهل» آغاز می‌شود و بسياری ديگر از جوامع روايی نيز به تبعیّت از «كافی» و بر پايه يك سلسله احاديث كه عقل و جهل را مقابل هم نهاده، با همين عنوان آغاز شده است.
«گلدزيهر» و به تبعیّت از او، «توشيهكو ايزوتسو» و ديگران، به‌ اين موضوع پرداخته و بحثی مفصّل درباره جهل و جاهليت كرده‌اند و اين عده معتقدند كه مقصود از جهل در اين دسته از روايات و نيز آيات قرآن، نادانی نيست، بلكه سفاهت و خشونت و نابردباری است و اطلاق عصر جاهلیّت به دوره قبل از اسلام نيز بر اين پايه است و در مقاله حاضر، اين فرضيه بررسی و تبيين می‌شود و مستندات روايی و لغوی آن مورد بررسی قرار می‌گيرد.

به گزارش راوي، به‌نقل از پايگاه كنگره بين‌المللی كلينی(ره)، نويسنده در اين مقاله به اين موضوع پرداخته كه چرا در مقابل «جهل»، «عقل»، آمده است و يك پاسخ به اين پرسش، اين است كه مقصود از جهل، سفاهت و خشونت و نابردباری است و مقصود از عقل، آن قوّه‌ای است كه انسان را از ارتكاب رفتارهايی كه بر اين اساس نباشد، باز می‌دارد.

كتاب «كافی» با عنوان «كتاب العقل و الجهل» آغاز می‌شود و بسياری ديگر از جوامع روايی نيز به تبعیّت از «كافی» و بر پايه يك سلسله احاديث كه عقل و جهل را مقابل هم نهاده، با همين عنوان آغاز شده است.
«گلدزيهر» و به تبعیّت از او، «توشيهكو ايزوتسو» و ديگران، به‌ اين موضوع پرداخته و بحثی مفصّل درباره جهل و جاهليت كرده‌اند و اين عده معتقدند كه مقصود از جهل در اين دسته از روايات و نيز آيات قرآن، نادانی نيست، بلكه سفاهت و خشونت و نابردباری است و اطلاق عصر جاهلیّت به دوره قبل از اسلام نيز بر اين پايه است و در مقاله حاضر، اين فرضيه بررسی و تبيين می‌شود و مستندات روايی و لغوی آن مورد بررسی قرار می‌گيرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :