سخنرانی - صفحه 2

1028

الاِفتِتاحُ بِالبَسمَلَةِ

۴۸۹۳.مسند ابن حنبل عن أبي هريرة :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : كُلُّ كَلامٍ أو أمرٍ ذي بالٍ لا يُفتَحُ بِذِكرِ اللّهِ عزّ و جلّ فَهُوَ أبتَرُ ـ أو قالَ : أقطَعُ ـ . ۱

۴۸۹۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :قولوا عِندَ افتِتاحِ كُلِّ أمرٍ صَغيرٍ أو عَظيمٍ : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ. ۲

۴۸۹۵.عنه عليه السلام :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَدَّثَني عَنِ اللّهِ عزّ و جلّ أنَّهُ قالَ : كُلُّ أمرٍ ذي بالٍ لَم يُذكَر ، «بِسمِ اللّهِ» فيهِ فَهُوَ أبتَرُ . ۳

۴۸۹۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَدَع «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» و إن كانَ بَعدَهُ شِعرٌ . ۴

1029

التَّحميدُ للّهِِ وَ الصَّلاةُ عَلى رَسولِ اللّهِ

۴۸۹۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :كُلُّ كَلامٍ لا يُبدَأُ فيهِ بِالحَمدِ للّهِِ فَهُوَ أجذَمُ ۵ . ۶

1028

آغازگرى با «بسم اللّه الرحمن الرحيم»

۴۸۹۳.مسند ابن حنبل ـ به نقل از ابو هريره ـ :رسول خدا فرمود : هر گفتار يا كارى كه ارزشمند باشد و با ياد خداى عزّ و جلّ آغاز نشود ، نا تمام است (يا آن كه فرمود : قطع شده است).

۴۸۹۴.امام على عليه السلام :در آغاز هر كار كوچك يا بزرگ بگوييد : «بسم اللّه الرحمن الرحيم».

۴۸۹۵.امام على عليه السلام :همانا رسول خدا صلى الله عليه و آله به نقل از خداوند عزّ و جلّ براى من نقل كرده كه چنين فرموده است : «هر كار ارزشمندى كه در آن بسم اللّه گفته نشود ، نا تمام است» .

۴۸۹۶.امام صادق عليه السلام :«بسم اللّه الرحمن الرحيم» را رها نكن ، حتى اگر پس از آن ، شعر باشد.

1029

حمد خدا گفتن و درود فرستادن بر رسول خدا

۴۸۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گفتارى كه با سپاس خدا شروع نشود ، چون دستْ بريده ، گفتارى نا تمام است. ۷

1.مسند ابن حنبل : ۳ /۲۸۱ /۸۷۲۰ .

2.التوحيد : ۲۳۲ / ۵ .

3.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ۲۵ /۷ .

4.الكافي : ۲ / ۶۷۲ / ۱ .

5.قال الشريف الرضيّ رحمه الله : هذا القول مجاز ، و إنّما شبّه ـ عليه الصلاة و السلام ـ الأمر الذي تَهُمّ الإفاضة فيه و تمسّ الحاجة إلى الكلام عليه ، إذا لم ينظر فيه حمد اللّه سبحانه و تعالى ، بالأقطع اليد من حيث كان قالصا عن السُّبوغ ، و ناقصا عن البلوغ . و ممّا يقوّي ذلك ما رواه أبو هريرة أيضا قال : قال عليه الصلاة و السلام : «الخطبة التي ليس فيها شهادة كاليد الجذماء . فأقام ـ عليه الصلاة و السلام ـ نقصان الخطبة مقام نقصان الخلقة . و ممّا يشبه هذا الخبر الحديثُ الآخر الذي ذكره أبو عبيد القاسم بن سلاّم في كتابه «غريب الحديث» ، و هو قوله عليه الصلاة و السلام : «مَن تعلّم القرآن ثمّ نسيه لقي اللّه سبحانه و هو أجذم» قال : و الأجذم : المقطوع اليد (المجازات النبويّة : ۲۴۴ / ۱۹۷) .

6.سنن أبي داوود : ۴ / ۲۶۱ / ۴۸۴۰ .

7.۱ . سيّد رضى مى گويد : در اين گفتار ، مجاز به كار رفته است و پيامبر اكرم ، كارى را كه سخن گفتن در آن اهمّيت داشته و به آغازگرى سخن در آن نياز افتاده است ، در صورتى كه حمد و سپاس الهى در آن به چشم نخورد ، به دستِ بُريده تشبيه نموده است ؛ زيرا چنين دستى از انجام دادن مطلوب كار و از به فرجام رساندن آن ، ناتوان است . روايتى ديگر از پيامبر صلى الله عليه و آله به نقل از ابو هريره اين مدّعا را تقويت مى كند . در اين روايت ، پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده است : «خطابه اى كه در آن شهادت [به وحدانيت خداوند و رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله ]نباشد ، به سان دست بُريده است» . پيامبر صلى الله عليه و آله در اين روايت ، كاستى خطابه را به جاى نقص خلقت آدمى نشانده است . شبيه اين حديث ، روايت ديگرى است كه ابو عبيد قاسم بن سلاّم در كتابش غريب الحديث ، از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل كرده است : «هر كس قرآن را فرا گيرد ، آن گاه آن را فراموش كند ، خداوند سبحان را در حالى كه بُريده دست است ، ملاقات خواهد كرد» . ابن سلاّم افزوده است : «اجذم» ، به معناى «دستْ بُريده» است (المجازات النبويّة : ۲۴۴/۱۹۷) .

صفحه از 22