تاريخ : شنبه 1393/2/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30001
حجت‌الاسلام پسندیده با «الگوی اسلامی شادکامی» به نمایشگاه کتاب می‌‌آید

حجت‌الاسلام پسندیده با «الگوی اسلامی شادکامی» به نمایشگاه کتاب می‌‌آید

حجت‌الاسلام عباس پسندیده عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث از انتشار دو کتاب به نام‌های «الگوی اسلامی شادکامی» و «پیشگیری از اعتیاد با نگرش به منابع اسلامی» و عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال خبر داد.

حجت‌الاسلام عباس پسندیدهضمن اعلام این خبر به خبرنگار آیین و اندیشهخبرگزاری فارسگفت: «الگوی اسلامی شادکامی» در حقیقت، یک تئوری شادکامی از دیدگاه اسلام است و نظریه شادکامی اسلامی را تبیین می‌کند که دارای ۱۲ فصل و در ۷۰۰ صفحه به چاپ رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث هدف از نگارش این کتاب را اینگونه عنوان کرد: با توجه به اینکه نظریه شادکامی، یکی از مباحث بسیار مهم در اسلام به شمار می‌رود اما در مباحث علمی و نظری خلاء این موضوع را داشتیم البته غربی‌ها در این خصوص خوب کار کرده‌اند اما متأسفانه ما در منابع اسلامی حتی به صورت یک تئوری مشخص این بحث را مطرح نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: مراد از الگوی شادکامی، افراد نیستند؛ در مباحث علمی وقتی گفته می‌شود الگوی شادکامی یعنی مدل شادکامی در اسلام، که شامل مجموعه‌ای از مؤلفه‌هایی که یک رابطه منظم و تعریف شده‌ای میان آنها وجود دارد و وقتی در کنار هم قرار بگیرند ما را به هدف می‌رسانند.

پسندیده درباره کتاب «پیشگیری از اعتیاد با نگرش به منابع اسلامی» ابراز داشت: بحث اعتیاد و پیشگیری از آن با رویکرد اسلامی، یک مسئله‌ای که داریم این است که چگونه می‌شود از منابع اسلامی در پیشگیری از اعتیاد استفاده کرد.

وی تصریح کرد: روایاتی که به طور مستقیم به مسئله اعتیاد و یا مواد مخدر پرداخته باشند بسیار اندک است اما ما با یک روش پیشرفته در تحقیق منابع اسلامی از این مدل در این روش استفاده کردیم که نظریه‌های اعتیاد را جمع‌آوری می‌کنیم یعنی اینکه آن مواردی را که تحقیقات تجربی نشان داده عامل اعتیاد هستند بر همان اساس، نظریه‌های منابع اسلامی را مطالعه کردیم تا ببینیم چه مواردی را می‌توان از منابع اسلامی برای پیشگیری از اعتیاد استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: در کتاب «پیشگیری از اعتیاد با نگرش به منابع اسلامی» نظریه‌ها و عوامل مختلفی برای گرایش اعتیاد مطرح شده که هر یک از آنها در فصل مربوط به خود آمده و بر پایه یافته‌های این پژوهش، سرفصل‌های آن نیز مشخص شده است.

وی گفت: یکی از بحث‌های جدی که در نظریه اعتیاد وجود دارد مسئله لذت است و افراد برای اینکه به یک لذت برسند به سوی اعتیاد می‌روند، این نشان می‌دهد که مدل لذت جویی ما اگر منطقی و منطبق با مدل اسلامی و طراحی نشده باشد دچار مشکل می‌شود و از این رو ممکن است فرد به سوی اعتیاد کشیده شود.

پسندیده افزود: به طور کلی در کتاب «پیشگیری از اعتیاد با نگرش به منابع اسلامی» زمینه‌های گرایش به اعتیاد در هفت فصل و در هر فصل، یکی از این عوامل طرح و بررسی شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :