تاريخ : دوشنبه 1392/11/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29728
400 کتابخانه در پایگاه اطلاع‌رسانی lib.ir

400 کتابخانه در پایگاه اطلاع‌رسانی lib.ir

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران از گردآوری اطلاعات ۴۰۰ کتابخانه در این پایگاه اطلاع‌رسانی خبر داد.

حجت‌الاسلام احسان سرخه‌ای در گفت‌وگو باخبرگزاری فارسدر قم با اشاره به پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران اظهار کرد: این پایگاه دارای فهرست جامع کتابخانه‌های کشور است و تاکنون اطلاعات ۴۰۰ کتابخانه کشور در شهرهای مختلف در این پایگاه گردآوری شده است.

وی خاطرنشان کرد: آدرس این پایگاهwww.lib.irاست و در حقیقت ارائه خدمت به محققان و پژوهشگران را پیگیری می‌کند تا به سهولت بتوانند به منابع خود دسترسی پیدا کنند.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران عنوان داشت: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران در دسته‌بندی کتاب‌ها جزو موتورهای جست و جو برتر است و بالغ بر ۱۰ میلیون عنوان کتاب در این کتابخانه رکورد شده است.

وی یادآور شد: محقق و کاربر می‌تواند از عنوان، پدیدآورنده و سایر اطلاعات به منبع مورد نظر دسترسی پیدا کرده تا دیگر اطلاعات مانند ناشر، محل نشر، تاریخ انتشار و تحقیق را به دست آورد.

سرخه‌ای ادامه داد: این پایگاه یک سری خدمات جانبی دیگر را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد و می‌توان در این پایگاه به درختواره موضوعی کتابخانه و قفسه مجازی کتابخانه دسترسی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: کتاب‌های هم موضوع در این کتابخانه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و اگر امکان دسترسی به مخزن کتابخانه وجود داشته باشد می‌توان یک کتاب را به همراه کتاب‌های هم موضوع آن مشاهده کرد.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران با بیان اینکه ارائه درختواره موضوعی برای هر کتابخانه از جمله خدمات دیگر در این پایگاه است، گفت: پراکندگی موضوعی کتابخانه در ذیل هر درخت نمایش داده می‌شود.

وی یادآور شد: مخاطب از طریق این درختواره می‌تواند از نظر موضوعی وارد قفسه کتابخانه شود و پس از انتخاب موضوع می‌تواند مشاهده کند که چه کتاب‌هایی دارای این موضوع هستند.

سرخه‌ای ادامه داد: این پایگاه وابسته به موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث است و هزینه‌ای از کاربران برای مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران دریافت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌ها در این پایگاه در چهار رده تخصصی، دانشگاهی، حوزوی و عمومی دسته‌بندی شدند و در جست‌وجوی پیشرفته امکان محدود کردن دامنه جغرافیایی و نوع کتابخانه وجود دارد.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران عنوان داشت: مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور مانند کتابخانه ملی، آستان قدس رضوی، مجلس، مرکزی دانشگاه تهران،‌ آیت‌الله مرعشی نجفی، وزارت امور خارجه و ‌ دانشگاه شریف عضو این پایگاه هستند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی و حوزوی نیز می‌توانند عضو این پایگاه شوند گفت: از مسئولان کتابخانه‌ها دعوت می‌شود که اطلاعات کتابخانه‌ها را در داخل این پایگاه قرار دهند تا محققان از منابع موجود آگاه شوند.

سرخه‌ای یادآور شد: این پایگاه خدمتی برای توسعه پژوهش در کشور است، اگر کتابخانه‌‌های بیشتری در این پایگاه مشارکت کنند، خدمات بهتری به محققان ارائه می‌شود.

وی عنوان داشت: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران به عنوان برترین جست‌وجوگر در پنجمین جشنواره رسانه دیجیتال امتیاز اول را کسب کرده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :