مالزي و دانشگاه‌هاي آن - صفحه 225

مالزی و دانشگاه‌های آن

اصغر هادوی

ماه رمضان به نيمه‏هاى خود نزديک مى‏شد كه دوست عزيزم آقاى قاضوى پيشنهاد سفرى ده روزه به مالزى را دادند. هنگامی که با استاد و دوست بسيار عزيزم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى كاظم طباطبائى مشورت كردم، ايشان گفتند تجربه خوبى است و آن را بپذیرید. بعد ازآن استشاره، استخاره کردم و آيه (وناديناه من جانب الطور الايمن وقربّناه نجّيا) ، اندک ترديدم را از بين برد. به هر حال چهارشنبه 3/6/89 همراه با چمدانى پر از لوح‌های فشرده، و به اتفاق دوست دیگرم عين الله عابدى كه او هم جهت كارهاى تبليغى و ادارى، عازم مالزى بود، رهسپار فرودگاه شديم. پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی رحمه الله و عبور از هند و پاكستان و ميانمار و... ساعت 7 صبح به كوالالامپور رسيديم.

كوالالامپور

يكى از زيباترين شهرهای مالزى كوالالامپور و فرودگاه آن است كه توريست‏ها میتوانند به عنوان يک مركزجذاب توريستى و نه صرفاً يک ايستگاه پروازى، از آن دیدن کنند. اين فرودگاه در سال 1993 ساخته شده است.
در فروردگاه كوالالامپور جناب آقاى دكتر معماريانى رايزن علمى ايران در مالزى به استقبال ما آمد. ایشان در طول سفر نیز زحمات فراوانى براى ما متحمل شد. پس از سوار شدن به اتومبیل، به سمت مرکز شهر که در 45 کیلومتری فرودگاه قرار داشت حرکت کردیم. درختان انبوه پالم ۱ جلوه خاصی به فضای اطراف جاده داده بودند. من در مسیر، سؤالاتی را که از مالزی داشتم، از دکتر پرسیدم. در سايتى كه منسوب به ايشان است، آمده است مساحت مالزى كنونى حدود 329758 كيلومتر و داراى 25 ميليون جمعيت است كه پايتخت آن كوالالامپور و پايخت ادارى آن «پوتراجايا» است. آب و هواى آن گرم و مرطوب و درجه حرارت آن بین 21 تا 32 درجه سانتيگراد، و ميزان باران آن تا 2500 ميليمتر در سال است.
این کشور 13 ايالت دارد که بيشتر آنها داراى پادشاه است و هر کدام يک پرچم محلى دارند كه كنار پرچم مالزى برافراشته شده است. حكومت كشور به صورت دموكراسى و پارلمانى با دو مجلس قانونگذارى است و ریئس كشور پادشاه و رئيس دولت نخست وزير است.
مردم مالزی از نظر اجتماعى بسيار صلح دوست، خونگرم، با فرهنگ و قابل اطمينان اند و نژادشان مالايى(58%)، چينى(24%)، هندى(8%) و ديگر نژادها(10%) است. واحد پول مالزى رينگت است که از ارزش خوبی در بین کشور‌ها برخوردار است.
هتل محل اقامت ما در خيابان Ampang قرار داشت و با حدود 10 دقيقه پياده روى، برج‏هاى دوقلوی معروف در کوالالامپور، پيش روى ما قرار داشت. هر طبقه از این برج ها، يک ستاره هشت ضلعى را تشكيل مى‏دهد كه الهام گرفته از طرحهاى سنتى اسلامى مالزى است و نماد عقلانيت و پايدارى است .

1.. پالم يک نوع درخت ميوه است که روغن آن صد در صد طبيعى و داراى ارزش غذايى بسيار بالاست و در صنایع غذایی استفاده می شود. این روغن سرشار از ويتامين A و E بوده و۹۰ % توليد جهانى آن در اختيار اندونزى ومالزى است.

صفحه از 232