343
التّبذيرُ
الكتاب:
(وَ آتِ ذَا القُرْبى حَقَّهُ وَ المِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيرا * إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَ كَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورا) . ۱
الحديث:
۱۷۷۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :كُنْ سَمْحا و لا تَكُنْ مُبَذِّرا ، و كُنْ مُقَدِّرا و لا تَكُنْ مُقَتِّرا . ۲
۱۷۷۲.عنه عليه السلام :التَّبذيرُ عُنوانُ الفاقةِ . ۳
۱۷۷۳.عنه عليه السلام :التّبذيرُ قَرِينٌ مُفْلِسٌ . ۴
۱۷۷۴.عنه عليه السلام :مَنِ افْتَخَر بالتَّبذيرِ احتُقِرَ بالإفْلاسِ . ۵
344
مَعنَى التَّبذيرِ
۱۷۷۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولهِ تعالى :«و لا تُبَذِّرْ تَبْذِيرا»ـ: مَن أنْفقَ شيئا في غيرِ طاعةِ اللّهِ فهُو مُبَذّرٌ ، و مَن أنْفقَ في سبيلِ الخيرِ فهُو مُقْتَصِدٌ . ۶
343
ولخرجى
قرآن:
«حقّ خويشان و مسكينان و در راه ماندگان را بپرداز و هيچ ولخرجى مكن. همانا ولخرجان با شياطين برادرند و شيطان نسبت به پروردگارش ناسپاس بود».
حديث:
۱۷۷۱.امام على عليه السلام :بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفه جو باش ليكن خسيس مباش.
۱۷۷۲.امام على عليه السلام :ولخرجى، سر لوحه فقر و نادارى است.
۱۷۷۳.امام على عليه السلام :ولخرجى، همنشين بينواست.
۱۷۷۴.امام على عليه السلام :هر كه به ريخت و پاش افتخار كند با تهيدستى خُرد و خوار مى شود.
344
معناى ولخرجى
۱۷۷۵.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «و ولخرجى مكن» ـفرمود : هر كس چيزى در راهى جز طاعت خدا انفاق كند ولخرج است و هر كس در راه خير و خوبى خرج كند مقتصد و صرفه جوى است.
1.الإسراء : ۲۶ ، ۲۷ .
2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۳ .
3.غرر الحكم : ۸۹۰ .
4.غرر الحكم : ۱۰۴۳ .
5.غرر الحكم : ۹۰۵۷ .
6.تفسير العيّاشي : ۲ / ۲۸۸ / ۵۳ .