77
فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام

(1)

منابع قابل استناد

خوشبختانه منابع متعدد و قابل اتكايى از پنج قرن نخست به دست ما رسيده كه به گزارش نهضت عاشورا پرداخته‏اند . اين منابع را مى‏توان به دو دسته مستقل و مشتمل تقسيم نمود : منابعى كه ويژه گزارش دهى نهضت عاشورا و حماسه‏سازان اين واقعه بى‏نظير است و منابعى كه تنها بخش و فصل‏هايى از آنها ، درباره قيام امام حسين عليه السلام است . ما در اينجا همه اين منابع را به ترتيب تاريخى گزارش مى‏كنيم . گفتنى است اين منابع از اعتبار يكسانى برخوردار نيستند ، اما همه آنها قابليت ارجاع و استناد را دارند و به وسيله پژوهش‏هاى تاريخى روشمند قابل بررسى و پذيرش‏اند :
1 . طبقات الكبرى ، ابن سعد (متوفى 230)
2 . انساب الاشراف ، بلاذرى (متوفى 279)
3 . اخبار الطوال ، دينورى (متوفى 283)
4 . تاريخ الطبرى (متوفى 310) اين كتاب از مهمترين منابع قيام حسينى است.


فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام
76

مقصود ما از منابع قابل استناد ، آن دسته مآخذى هستند كه هويت تاريخى داشته و نويسندگان آنها ، معلوم ، سرشناس و از عالمان روشمند بوده‏اند ، هر چند ديده نقد خود را بر يك يك روايات آنان باز نگاه مى‏داريم .
منابع غير قابل استناد و ضعيف را منابعى داستانى ، بى‏سند و بى پشتوانه تاريخى مى‏دانيم كه اخبار گزارش شده در آنها را تنها به شرط يافتن مؤيدات تاريخى و تقويت به وسيله ديگر مآخذ ، مى‏پذيريم .
ما ابتدا به معرفى توصيفى منابع مهم قابل استناد مى‏پردازيم و همين كار را درباره منابع ضعيف اما مشهور به انجام مى‏رسانيم و سپس منابع معاصر را به اجمال مورد بررسى قرار مى‏دهيم .۱

1.ما در معرفى خود از كتاب ، تأملى در نهضت عاشورا ، از آقاى رسول جعفريان ، كتاب شناسى تاريخى امام حسين عليه السلام از آقاى محمد اسفنديارى و عاشورا پژوهى نوشته آقاى محمد صحتى سردرودى استفاده كرده‏ايم .

  • نام منبع :
    فرهنگ‌ نامه مرثيه‌سرايي و عزاداري سيدالشهدا عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 93743
صفحه از 133
پرینت  ارسال به