رويكرد لذّتگرا دوباره در متون روانشناسى مطرح شده است ؛ از جمله ، در بحث شادكامى و نيز در بحث شادى و نشاط - كه دينر۱ به مطالعه آن پرداخته -۲و در مباحث كلّىِ نظريه شادكامى - كه توسط كاهمن۳ و همكاران وى بررسى شده - ،
۴
گفته شده كه اين مفهوم ، با رويكرد لذّتگرا پيوند دارد .
طبق گفته دسى و رايان ، در اين ديدگاهها چنين عنوان شده كه شادكامى به يك معنا عبارت است از : وجود هيجانهاى مثبت و نبود هيجانهاى منفى و اين يعنى افزايش لذّت و كاستن از درد .
۵
يورگنسن و نفستاد با ملاحظه ديدگاه سليگمن در مورد «شادكامى اصيل۶»
۷
مىنويسند كه : رويكرد لذّتگرا بر هيجانها معطوف است» .۸
شادى از ديدگاه اسلام
بررسىها نشان مىدهد كه اسلام ، دينِ سرور و شادى است ؛ زيرا اين دين ، برنامه
1.Diener,E.
2.Diener,E. )۴۸۹۱(. Subjective well-being. Psychological Bulletin ۵۹:۲۴۵-۵۷۵.
3.Kahneman,D.
4.Kahneman,D.,Diener,D., Schwarz,N. )۹۹۹۱(. Well-being: The foundation of hedonicpsychology. In Well-being: The foundations of hedonic psychology, Eds. By D.Kahneman,E.Diener, and N.Schwarz. New York: Sage.
5.Deci,E.L., Ryan,R.M. )۸۰۰۲(. Hedonia, eudemonia, and well-being: An introduction. Journal of Happiness Studies, ۹:۱-۱۱.
6.authentic happiness.
7.Seligman, M.E.P. )۲۰۰۲(. Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.
8.ر . ك : روانشناسى مثبت ، ديدگاههاى تاريخى ، فلسفى و معرفت شناختى.