11
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

اين فهرست ، قرار دارند و پس از آنها : سوئد، ايرلند، كانادا، سوييس، نيوزلند، نروژ و بلژيك ، به ترتيب در رده‏هاى بعدى قرار گرفته‏اند .
اين ، در حالى است كه بر اساس گزارش همين مجله ، ميزان رضايتمندى مردم از زندگى در : دانمارك 1/90 درصد، فنلاند 9/85 درصد، هلند 1/85 درصد ، سوئد 7/82 درصد ، ايرلند 1/81 درصد، كانادا 78 درصد، سوييس 4/77 درصد، نيوزلند 7/76 درصد، نروژ 5/76 درصد و بلژيك 3/76 درصد است.۱
گفتنى است يكى از معيارهاى انتخاب اين ده كشور به عنوان شادترين كشورها در جهان ، ميزان توليد ناخالص داخلى در اين كشورها بوده است ؛ چرا كه به عنوان مثال ، دانمارك با داشتن 68 هزار دلار توليد ناخالص داخلى سرانه در سال 2009 ميلادى ، به عنوان اولين كشور درصدر قرار گرفته است. يكى ديگر از معيارها ميزان ساعت كارى در هفته است . به طورى كه در كشورهاى اسكانديناوى (فنلاند ، نروژ و سوئد) ، مردم ، كمتر از 37 ساعت در هفته كار مى‏كنند؛ ولى در كشورهايى نظير چين ، مردم ، بيش از 47 ساعت در هفته كار مى‏كنند ؛ اما همچنان از زندگى خود مى‏نالند و از نوع زندگى خود ، ناراضى اند.
علاوه بر اين ، ميزان نرخ بيكارى در دانمارك 2 درصد، در نروژ 6/2 درصد و در هلند 5/4 درصد است ؛ اما اين ميزان ، بر اساس اعلام وزارت كار آمريكا ، در اين كشور ، هم اكنون 9 درصد تخمين زده شده است . بر اساس گزارش فوربِس ، مجموع عوامل پيش‏گفته باعث شده‏اند كه ده كشور مورد اشاره ، جزء بهترين و

1.براى اطلاع از پژوهش‏هاى متعدّدى كه با روش‏ها و مبانى متفاوت در باره ميزان شادكامى ايرانيان انجام شده و نيز نتايج آنها ، ر . ك : حديث زندگى : ش ۴۱ ص ۹۴ - ۹۷ («ميزان شادكامى ايرانيان در يك نگاه» ، زهرا باقرى) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
10

پژوهش‏ها همچنين نشان مى‏دهد كه هيجان‏هاى مثبت (همچون شادى) به ما اين امكان را مى‏دهد تا تحمّل خود را در برابر درد ، افزايش دهيم.۱ همچنين شادمانى، خرسندى و شادى ، از بروز بسيارى از بيمارى‏ها و اختلالات روانى جلوگيرى مى‏كند. عاطفى بودنِ منفى ، با گستره‏اى از اختلالات روانى همراه است. پژوهش‏ها نشان مى‏دهند كه افراد بشّاش، شاد و سرزنده ، كمتر دچار مشكلات عصبى مى‏شوند و كمتر از اين مشكلات رنج مى‏برند.۲ تجربه كردن شادى و شوخ‏طبعى ، روش مؤثرى براى مقابله با عواطف منفى از قبيل خشم، غمگينى و افسردگى است .۳

شادترين ساكنان كره زمين‏

پژوهشى منتشر شده در مجله اقتصادى معتبر «فوربِس» ۴در امريكا ، مردم ده كشور جهان را شادترين ساكنان كره زمين اعلام كرد. يكى از معيارهاى انتخاب اين ده كشور به عنوان شادترين كشورها در جهان ، ميزان توليد ناخالص داخلى در اين كشورها بوده است. كارشناسان مجله اقتصادى «فوربس» ، طىّ تحقيقات خود اعلام كردند كه ساكنان اين ده كشور ، جزء شادترين و خوش‏حال‏ترينْ مردمِ روى كره زمين به شمار مى‏روند و با توجه به بحران اقتصادى رو به رشدى كه جهان را در برگرفته ، مردم اين كشورها باز هم شادند.
بنا بر گزارش رسمى اين مجله، كشورهاى : دانمارك، فنلاند و هلند ، در صدر

1.همان : ص ۷۶.

2.روان‏شناسى مثبت : ص ۳۶.

3.افراد شوخ‏طبع ، به مشكلات زندگى، با شوخ طبعى مى‏نگرند و بدين ترتيب ، با احساس نارضايتى، مقابله مى‏كنند (مهارت‏هاى زندگى : ص ۱۰۹) .

4.Forbes.

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 71110
صفحه از 496
پرینت  ارسال به