تاريخ : سه شنبه 1403/1/14 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76829
تفاوت‌ علم رجال و علم نسب‌شناسی چیست

تفاوت‌ علم رجال و علم نسب‌شناسی چیست

رئیس بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم گفت: علم تبارشناسی و نسب‌شناسی در حوزه‌های علمیه از علوم غریبه شمرده شده و آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن طیب حسینی، پژوهشگر حوزه تبارشناسی و نسب‌شناسی و رئیس بخش حوزویسی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریمدر گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: امروزه اهمیت تبارشناسی و نسب‌شناسی در مکاتب مختلف دنیا بر کسی پوشیده نیست و در برخی از کشور‌ها تاریخ افراد برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان مهم می‌باشد و در علوم اسلامی نیز تبار و نسب‌شناسی به نسل مبارک پیامبر اعظم(ص) منسوب شده و در این مسیر رشد پیدا کرده است.

وی افزود: از زمانی که تاریخ شکل گرفت، نسب‌شناسی نیز شکل گرفته است و این دانش در شناخت مکاتب و حتی جغرافیای کشور‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، علم تبارشناسی و نسب‌شناسی در حوزه‌های علمیه از علوم غریبه شمرده شده و آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

محقق و پژوهشگر علم انساب به دانش نسب‌شناسی ذریه پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و ادامه داد: در برخی جا‌ها برای این که خود را منسوب به ذریه پیامبر اکرم(ص) کنند حاضرند هزینه‌هایی برای دریافت این نسبت پرداخت کنند، لذا علم تبارشناسی از این منظر، در میان علوم دیگر رشد چندانی نداشت و قواعد ملموسی ندارد، لذا در میان علما مهجور مانده است.

رئیس بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم به تفاوت‌های علم رجال و علم نسب‌شناسی اشاره کرد و با بیان این که علم رجال به پیشینه شخص از حیث اجتماعی می‌پردازد، ولی در نسب‌شناسی ریشه و اصالت خانواده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: علوم تبارشناسی و نسبت‌شناسی در کشور‌های شرقی بیش از دیگر مناطق مورد توجه قرار می‌گیرد و بخشی از قواعد و قوانین دانش تبارشناسی را می‌توان مورد استفاده قرار داد.

وی با بیان این که نسب‌شناسی و تبارشناسی انحصار در پیامبر اعظم(ص) ندارد و در صورت بهره گیری از قواعد علمی در مسیر تبارشناسی گام برخواهیم داشت گفت: تبارشناسی انحصار در ذریه پیامبر اکرم(ص) ندارد و در میان اعراب دانش تبارشناسی از جایگاه ویژه‌ای برخودار است؛ هرکسی می‌خواهد تبار و انتساب خود را جستجو کند باید به متخصصین تایید شده که صحت استنادشان مورد وثوق است، مراجعه کند.

طیب حسینی ابراز کرد: کسانی که تمایل به اثبات و جستجوی نسب دارند به پژوهشکده الذریه النبوی در قم مراجعه کرده از کارشناسان آن مرکز بهره‌مند شوند و امسال در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه قرآنی بخشی به منظور معرفی این مجموعه اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد: پژوهشکده الذریه النبوی نسبت برای تربیت تبارشناسان دوره‌هایی را برگزار و مجوز‌هایی را برای برگزاری دوره سطح ۳ و ۴ اخذ کرده است.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :