تاريخ : دوشنبه 1402/11/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76713
کتاب الگوی اسلامی سلامت اجتماعی شایسته تحسین شد

کتاب الگوی اسلامی سلامت اجتماعی شایسته تحسین شد

همزمان با ایام الله دهه فجر، در بیست و پنجمین همایش بین المللی کتاب سال حوزه از نویسندگان کتاب و مقالات برتر حوزوی تجلیل و تقدیر شد.

همزمان با ایام الله دهه فجر، در بیست و پنجمین همایش بین المللی کتاب سال حوزه، کتابالگوی اسلامی سلامت اجتماعیدر سطح بین فردی از آثار مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث و فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، تالیفحجت الاسلام دکتر عباس پسندیدهبه عنوان اثر شایسته تحسین، تجلیل و تقدیر شد.

مؤلف،‌در کتاب الگوی اسلامی سلامت اجتماعی، به بررسی مفهوم سلامت اجتماعی (به عنوان یک امر بین‌فردی) در منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن و حدیث پرداخته است. بخش عظیمی از آموزه‌های اسلامی به تنظیم روابط و مناسبات اجتماعی می‌پردازد؛ به گونه‌‌ای که شاید کمتر مفهومی را بتوان یافت که رنگ اجتماعی و ارتباطی نداشته باشد. نتایج بررسی قرآن کریم به منظور شناسایی آیات مرتبط با ابعاد سه‌‌گانه سلامت نشان می‌‌دهد که در ۶۷ سوره از سوره‌‌‌های قرآن کریم (معادل حدوداً ۵۸ درصد کل سوره‌‌ها) مشخصاً به یک، دو و یا هر سه بعد اصلی سلامتی (جسمی، روانی و اجتماعی) اشاره شده است.

نویسنده با اتکا به منابع اسلامی، "بیست و چهار مفهوم" اصلی سلامت اجتماعی را احصاء کرده است که در ادامه آن را به "یازده مولفه" تحلیل گردانده و سپس از آن "پنج بُعد" به دست آورده است که شامل: بعد عاطفی (پیوند + تمایز)، هیجانی (نشاط + زینت)، شخصیتی (کرامت اجتماعی)، نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی).

لازم به ذکر است بیست و پنجمین همایش بین المللی کتاب سال حوزه و هفتمین جشنواره مقالات برتر پژوهشی صبح روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفاء قم از سوی دبیرخانه کتاب سال حوزه برگزار گردید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :