تاريخ : یکشنبه 1402/10/17
کد خبر: 76635

دو کتاب «اخلاق خادمی» و «احکام فقهی»،‌ منتشر شد

از مجموعه درس‌نامه آموزشی خادمان و کارکنان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، دو عنوان کتاب جدیدِ «اخلاق خادمی» و «احکام فقهی»،‌ منتشر شد.

به همت تولیت محترم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و با همکاری واحد پژوهش‌های آزاد مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث،‌ ۲ اثر از مجموعه «درس‌نامه آموزشی خادمان و کارکنان آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی، با عنوان‌های «اخلاق خادمی» و «احکام فقهی»، منتشر شدند.

کتاب «اخلاق خادمی» که توسطحجت الاسلام والمسلمین جواد محدثیتألیف شده، در دو فصل «اخلاق فردی» و «اخلاق اجتماعی»،‌ برخی بایدها و نبایدهای اخلاق خادمی اماکن مقدّس را برای کارکنان و خادمان آستان مقدس به صورت کوتاه و شیوا بیان کرده تا زمینه آموزش و بحث و گفت‌وگو در این موضوعات را فراهم آورد.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

آراستگی به اخلاق نیک و پیراستگی از رذایل اخلاقی و ضعف‌های رفتاری، برای همه لازم است، به‌خصوص برای کسانی که محلّ رجوع مردم و در ارتباط با اقشار مختلف جامعه‌اند، به‌ویژه خادمان مساجد و حرم‌های مطهّر و اماکن مقدّس که مردم با چشم دیگری به آنان نگاه می‌کنند و انتظارات بیشتری دارند.

خادمان و کارکنان چنین مراکزی بیش از دیگران باید روی کسب اخلاقیات والا و پاک‌سازی رفتار خود از نقاط ضعف کار کنند و برای دیگران «الگو» باشند و با رفتار خود بر دیگران تأثیرات مثبت و سازنده بگذارند و عامل جذب افراد به دین و اهل بیت: گردند. گفتنی است متولّیان و مدیران آستان‌ها و مساجد و اماکن مقدّس، به یقین، در صف نخست خادمان قرار دارند و طبعاً رعایت این آداب، برای آنها ضروری‌تر است.

برای این منظور، هم می‌توان از کتاب‌های اخلاقی بهره برد و هم از سیره و روش اخلاقی بزرگان خودساخته سرمشق گرفت. البته رسیدن به مراحل کمال نفسانی، مجاهدت و تلاش می‌طلبد و برای همین است که غلبه بر هوای نفس، به‌حق «جهاد اکبر» نامیده شده است.

مرحلۀ نخست این راه طولانی، «آگاهی از فضایل و رذایل» است. از این رو چهارچوب تدوین کتاب حاضر بر آن‌ها قرار گرفته است.

دومین کتاب با عنوان «احکام فقهی»، تألیف حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده است.

این کتاب که دومین عنوان از مجموعه «درس‌نامه آموزشی خادمان و کارکنان آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی است، با نثری روان و کوتاه، با پرداختن به حداقل مسائل مورد نیاز در ابواب گوناگون فقهی، ‌زمینه آشنایی با بیشتر مسائل احکام دینیِ مورد نیاز عموم افراد، را فراهم نموده است.

برخی از نکاتی که مؤلف در پیش‌گفتار کتاب به آنها اشاره کرده است بدین قرار است:

. این رساله می‏تواند متن آموزشی برای دوره‌های مختلف و اقشار گوناگون، به‌ویژه برای نوجوانان و نوتکلیفان و هدیه‌ای فرهنگی به آن عزیزان باشد.

. احکام طرح شده در این رساله، مطابق با فتاوای مراجع بزرگ تقلید است و سعی بر آن بوده که دیدگاه‏های مختلف آنان لحاظ شود، تا برای عموم مکلّفان مفید باشد. البته در موارد اندکی که تفاوت فتواها قابل جمع برای بیان نظر واحد بود، در پاورقی‏ها به آن اشاره شده است.

. آنچه در این رساله آمده است، تمام مسائلِ احکام نیست. لذا برای اطلاع از مسائلی که در این کتاب نیامده، باید به کتاب‏های مفصّل و رسالۀ توضیح المسائل مراجعه شود یا از بخشِ پاسخ به سؤالات دفتر مرجع تقلید خود یا عالمان دینی پرسیده شود.

. در نگارش این درس‌نامه، از کتاب‌های زیر استفاده شده است:

  • العروة الوثقی، آیة‏الله العظمی سیّد محمد کاظم یزدی;، چاپ المکتبة العلمیة الإسلامیة؛
  • تحریر الوسیلة، آیة الله العظمی امام خمینی۱، چاپ دارالأنوار؛
  • سراج الشیعة فی آداب الشریعة، آیة‏الله شیخ عبدالله مامقانی;؛
  • حلیة المتقین، علّامه محمد باقر مجلسی;؛
  • رساله ارث ملاهاشم خراسانی;، با حواشی امام خمینی۱؛
  • رساله توضیح المسائل مراجع تقلید (دامت برکاتهم)، چاپ انتشارات جامعۀ  مدرسین.
  • أجوبة الاستفتائات، آیة‏الله العظمی سیّد علی حسینی خامنه‌ای (دامت برکاته).

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :